«Γιατί αλλάζει το βάρος μου από μέρα σε μέρα;»

Η αυξομείωση του βάρους κατά τη διάρκεια της ημέρας είναι φυσιολογική και υπάρχουν πολλοί λόγοι που συμβαίνει αυτό. Κάποιες φορές μπορεί ο λόγος να είναι εμφανής, όπως όταν έχετε φάει ή πιει κάτι και πάτε για ζύγισμα. Άλλες φορές πάλι η αύξηση του βάρους δεν μπορεί να εξηγηθεί!

Διατροφή πλούσια σε αλάτι ή νάτριο

Μια διατροφή πλούσια σε αλάτι οδηγεί στην κατακράτηση υγρών. Για αυτή τη δράση του αλατιού υπεύθυνο είναι το βασικό του συστατικό, το νάτριο, το οποίο κατέχει σημαντικό ρόλο στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης και της ισορροπίας των υγρών του σώματος. Όταν η ποσότητα στην πρόσληψη νατρίου είναι μικρή τότε η επίτευξη των πιο πάνω ρυθμίσεων γίνεται εφικτή, ενώ εάν η κατανάλωσή του είναι αυξημένη τότε παρουσιάζεται κατακράτηση υγρών με αποτέλεσμα την παροδική αύξηση του σωματικού βάρους.

Η προτεινόμενη ημερήσια κατανάλωση νατρίου ανέρχεται στα 1.5γρ ή 3,8γρ σε αλάτι. Αξίζει να σημειωθεί ότι εκτός από το επιτραπέζιο αλάτι, το νάτριο βρίσκεται σε πολλά τυποποιημένα τρόφιμα, όπως τα πατατάκια, τα κράκερ, οι κονσέρβες, τα φαγητά ταχυφαγί-
ας (fast food), τους έτοιμους ζωμούς, τα αλλαντικά και τα τυριά.

Κατακράτηση υγρών εξαιτίας αυξημένης λήψης υδατανθράκων

Η κατανάλωση υδατανθράκων επίσης μπορεί να οδηγήσει κατακράτηση υγρών. Η κατανάλωση υδατανθράκων έχει ως αποτέλεσμα κάθε μόριο υδατάνθρακα να συνδέεται με τρία μόρια νερού για τη σύνθεση μυϊκού και ηπατικού γλυκογόνου. Αυτή η διαδικασία είναι φυσιολογική και απαραίτητη για την διατήρηση του μυϊκού ιστού. Πιο συγκεκριμένα, για κάθε γραμμάριο γλυκογόνου απαιτεί 2-3 γραμμάρια νερού για να αποθηκευτεί. Επομένως, όσο περισσότερο γλυκογόνο έχει αποθηκευτεί στο σώμα, τόσο περισσότερο νερό συγκρατείται. Αυτός άλλωστε είναι ένας από τους κύριους λόγους για τους οποίους οι άνθρωποι που ακολουθούν δίαιτα με χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες χάνουν γρήγορα βάρος στην αρχή της δίαιτας, αφού εξαντλείται το αποθηκευμένο γλυκογόνο που συνεπάγεται στη μείωση μυϊκού ιστού και αποβάλλεται σημαντική ποσότητα υγρών. Αυτό όμως δεν πρέπει να σας ξεγελάσει αφού στην μετέπειτα πορεία η απώλεια βάρους μειώνεται αισθητά.

Αποφύγετε, λοιπόν, να ζυγιστείτε μετά από ένα γεύμα πλούσιο σε υδατάνθρακές, μέχρι να ολοκληρωθεί η πέψη της τροφής, δηλαδή μετά από περίπου 3 ώρες.

Η σκληρή γυμναστική μπορεί να επηρεάσει τη ζυγαριά!

Όταν ξεκινάτε ασκήσεις που περιλαμβάνουν βάρη, είναι πολύ πιθανόν να δείτε το βάρος σας να αυξάνεται, καθώς το σώμα σας -προκειμένου να καλύψει τις αυξημένες ενεργειακές ανάγκες των μυών- αποθηκεύει μυϊκό γλυκογόνο.

Πιο αναλυτικά, η σκληρή γυμναστική οδηγεί σε μικρές ρήξεις στους μυς, οι οποίες αποκαθίστανται σταδιακά με τη βοήθεια της φλεγμονής. Η φλεγμονή συνεπάγεται με συσσώρευση υγρών στα μυϊκά κύτταρα και οδηγεί σε πρήξιμο και παροδική άνοδο
της ζυγαριάς. Όταν οι μύες αναρρώσουν, τότε το βάρος θα επανέλθει στο φυσιολογικό.

Από την άλλη, και κυρίως με την αερόβια γυμναστική, χάνετε αρκετά υγρά λόγω της απώλειας του ιδρώτα. Είναι σημαντικό να γνωρίζετε πως με μια ώρα αερόβιας γυμναστικής, το σώμα μπορεί να χάσει μέχρι και ένα λίτρο ιδρώτα. Αυτό, όμως, οδηγεί στην αφυδάτωση και με την κατανάλωση απαιτούμενης ποσότητας υγρών όλα θα γίνουν φυσιολογικά.

Φαρμακευτικές αγωγές ενδέχεται να οδηγήσουν σε κατακράτηση νατρίου και υγρών. Τα κορτικοστεροειδή, όπως η κορτιζόνη και πρεδνιζόνη/πρεδνιζολόνη, που χρησιμοποιούνται σε περιπτώσεις καταπολέμησης μίας φλεγμονής, προκαλούν κατακράτηση νατρίου και υγρών
ενώ παράλληλα αυξάνουν την όρεξη, οδηγώντας στην αύξηση του βάρους.

Άλλα φάρμακα που μπορούν να προκαλέσουν κατακράτηση είναι τα φάρμακα που περιέχουν οιστρογόνα (π.χ. ορμονοθεραπεία), κάποια αντιαρρυθμικά (β-αναστολείς), τα μη στεροειδή
αντιφλεγμονώδη αναλγητικά, τα αντικαταθλιπτικά φάρμακα, καθώς επίσης η αγωγή για τη χημειοθεραπεία.

Φουσκωμένα έντερα και εντερική δυσφορία

Τα παγιδευμένα αέρια στο έντερο αποτελούν ακόμα μια αιτία φουσκώματος. Η πάθηση αυτή προκαλεί πολλά διαφορετικά συμπτώματα όπως είναι ο πόνος στην κοιλιά, δυσκολία στην
αφόδευση και χρόνια ή επαναλαμβανόμενη εντερική δυσφορία.

Η λύση για τους περισσότερους βρίσκεται σε μια διατροφή που θα περιλαμβάνει μικρά και συχνά γεύματα, λήψη αρκετών φυτικών ινών, εκτός από τις περιόδους έξαρσης, κατανάλωση τροφίμων με προβιοτικά μέσω γνήσιου γιαουρτιού, κεφίρ και αποφυγή τροφίμων που επιβαρύνουν την κατάσταση όπως τα τηγανητά, λιπαρά, αλκοόλ, αναψυκτικά και γλυκά.

Top Tip!

Προτιμήστε να ζυγίζεστε το πρωί και πιο συγκεκριμένα μετά από την επίσκεψή σας στην τουαλέτα. Τότε η ζυγαριά θα δείξει λιγότερα κιλά! Αυτό είναι το πραγματικό σας βάρος, αφού εκείνη την ώρα το στομάχι αλλά και το έντερο είναι άδεια (εκτός φυσικά κι’ αν έχετε θέματα δυσκοιλιότητας). Αποφύγετε τη ζυγαριά τις βραδινές ώρες, αφού το πιο πιθανό είναι να δείξει περισσότερα κιλά από ότι είστε λόγω τροφής και υγρών που καταναλώνετε κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Με  τη συνεργασία της Παναγιώτας Τσόκκου-Schou, RDN, Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος