Η ιστορία της σεξουαλικότητας στον άνθρωπο (Μέρος B)

Designed by Freepik

Συνεχίζοντας στο δρόμο της σεξουαλικότητας, στους ιστορικούς χρόνους αλλά και στις πρώτες έρευνες που έγιναν γι’ αυτήν, θέλουμε να φωτίσουμε τις πλευρές εκείνες που ο άνθρωπος και η σεξουαλική του συμπεριφορά, κατέγραψαν τις πολιτισμικές και τις βιο-συναισθηματικές συμπεριφορές μέσα στο χρόνο.

Ινδία

Σύμφωνα με τον Ινδουισμό το κυρίαρχο στοιχείο για κάθε άνθρωπο είναι το «κάρμα» του. Η ενσάρκωση σ’ αυτόν τον κόσμο, σε κάτι τελείως μοναδικό για κάθε άτομο. Οι σεξουαλικές πρακτικές των ατόμων δεν είναι καλές ή κακές: είναι απλώς αυτό που είναι. Ενώ οι Ινδουιστές ιερωμένοι δίδασκαν ότι οι σεξουαλικές σχέσεις με σύζυγο άλλου ατόμου δεν επιτρέπονται, εντούτοις, πίστευαν ότι το «κάρμα» οδηγεί τους ανθρώπους, στην διαδικασία της αποπλάνησης του άλλου. Ο Ινδουισμός ενσωματώνει τη σεξουαλικότητα στην ανθρώπινη ζωή, με σκοπό να φτάσει κανείς στη μοναδική ολοκλήρωση. Η ένωση που πραγματοποιείται κατά τη σεξουαλική πράξη γίνεται αποδεκτή ως τμήμα μιας αχανούς κοσμολογικής αρχής που εκφράζει τη συνένωση όλων των ανθρώπων. Ίσως το πιο σημαντικό κείμενο που κληροδότησε η αρχαιότητα είναι το ινδουιστικό βιβλίο «Κάμα Σούτρα», το οποίο διδάσκει ότι οι άνθρωποι οφείλουν να δώσουν προτεραιότητα στην ικανοποίηση των αισθήσεων.

Στο Βουδισμό όπου θεωρεί ότι η απελευθέρωση από το πόνο έρχεται μέσω του πνευματικού και ηθικού αυτο-εξαγνισμού, η αγαμία είναι επιθυμητή σε μεγάλο βαθμό. Ενδιαφέρον είναι και το γεγονός ότι δεν καταδικάζει την πορνεία, εξαιτίας της πεποίθησης ότι όσοι εκπορνεύονται ακολουθούν το «κάρμα» τους.

Designed by Freepik

Ισλάμ

Ο Μωάμεθ, ο οποίος ίδρυσε τον Ισλαμισμό κατά τον 7ο αιώνα μ.Χ, άσκησε επιρροή στους πιστούς του πάνω στα σεξουαλικά ζητήματα τόσο μέσω της ζωής του, όσο και μέσω της διδασκαλίας του, όπως αυτή καταγράφεται μέσα στο Κοράνι. Ο Μωάμεθ είχε πολλές παλλακίδες. Ως εκ τούτου, το Ισλάμ παίρνει μια πολύ θετική στάση για τις περισσότερες μορφές σεξουαλικότητας. Η αγαμία δεν ενθαρρύνεται και άνδρες μουσουλμάνοι μπορούν να έχουν έως και τέσσερεις συζύγους και η σεξουαλικότητα θεωρείται θεϊκό δώρο. Και ενώ ενώ η μοιχεία τιμωρείται με θάνατο, το Ισλάμ είναι αρκετά ανεκτικό ως προς τη σεξουαλικότητα.

Καθολικισμός

Πολλοί καθολικοί ιερωμένοι υποστήριζαν με φανατισμό την αποκλειστική μονογαμία για τον άνδρα, με σεξουαλικές επαφές προορισμένες και περιορισμένες μόνο για την αναπαραγωγή του είδους. Η αγνότητα της σάρκας αποτελούσε τον ακρογωνιαίο λίθο της κοινωνικής ηθικής των ανδρών και των γυναικών.

Προτεσταντισμός

Ο προτεσταντισμός τοποθετήθηκε απέναντι στα ζητήματα της σεξουαλικότητας με μεγαλύτερο σκεπτικισμό και έδειξε σημαντικά στοιχεία ανεκτικότητας. Οι προτεσταντικές απόψεις ταξινομούνται σε συντηρητικές, μετριοπαθείς και φιλελεύθερες έτσι όπως εκφράστηκαν μέσα από τις διάφορες αιρετικές ομάδες.

Designed by Freepik

Πρώτες έρευνες για τη σεξουαλικότητα

Παρ’ όλο που η θρησκεία καταδίκαζε τις απολαύσεις της σάρκας, η σεξουαλικότητα συνέχιζε να αποτελεί μία πραγματικότητα, γιατί μία τόσο ισχυρή παρόρμηση όπως η σεξουαλική – αναπαραγωγική ανάγκη, δεν μπορεί να εξοστρακιστεί από την ανθρώπινη ύπαρξη. Οι άνθρωποι, μυστικά ή φανερά, συνέχιζαν να γεύονται την απόλαυση του έρωτα. Κατά διαστήματα υπήρχαν εκστρατείες κατά της λαγνείας και της πορνείας, όπου οι ύποπτοι για ένοχες συμπεριφορές εξορίζονταν. Παράλληλα, αναπτύχθηκε η διάθεση σε διάφορους επιστήμονες να μελετήσουν την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σεξουαλικών αναγκών και να συνειδητοποιήσουν το σημαντικό ρόλο της ανθρώπινης σεξουαλικότητας.

Οι φυσικοί του 16ου αιώνα, μελέτησαν την ανατομία και τις φυσιολογικές λειτουργίες απευθείας σε ανθρώπινα σώματα. Ο Gabriello Falloppio ασχολήθηκε με την εξέταση της σεξουαλικής δομής του ανθρώπινου σώματος. Ενδιαφέρθηκε για τη διαδικασία της σύλληψης και της εγκυμοσύνης και παρουσίασε για πρώτη φορά μία μελέτη για τον αριθμό και τη θέση των γυναικείων αναπαραγωγικών οργάνων. Ο Falloppio είναι ο δημιουργός των όρων placeda (πλακούντας) και vagina (κόλπος), ενώ οι σάλπιγγες ονομάζονται και φαλλοπιανοί αγωγοί, από το όνομά του.

Συνεπώς, η σεξουαλική συμπεριφορά των ανθρώπων τέθηκε κάτω από το μικροσκόπιο των επιστημόνων, παρόλο που πολλοί κληρικοί καταδίκαζαν όλα σχεδόν τα είδη της σεξουαλικής συμπεριφοράς. Ενώ ασθένειες που σχετίζονταν με τη σεξουαλική δραστηριότητα αντιμετωπίζονταν σαν τιμωρία των αμαρτωλών από το Θεό, ο John Hunter, θεωρούσε ότι οι μολύνσεις των σεξουαλικών οργάνων έμοιαζαν με τις άλλες μολυσματικές ασθένειες, που έπρεπε να κατανοηθούν και να θεραπευτούν. Έτσι, πραγματοποίησε στο πέος ενός υγιούς ατόμου δυο τομές και έβαλε μέσα υγρό βλεννόρροιας από άτομο που νοσούσε. Όταν το άτομο αρρώστησε, κατάλαβε ότι μπορούσε να αντιμετωπίσει την ασθένεια προληπτικά, αν κρατούσε μακριά το υγιές άτομο από τα εκκρίματά της. Επομένως, η βλεννόρροια δεν ήταν η θεία τιμωρία για τα σεξουαλικά αμαρτήματα, αλλά μία μολυσματική ασθένεια, που θέριζε τους ανθρώπους επειδή δεν ήξεραν πώς να προφυλαχτούν.

Αναγέννηση Ρομαντισμός

Η αναγέννηση, συνοδεύτηκε από χαλάρωση των σεξουαλικών περιορισμών. Ο Ρομαντισμός εξιδανίκευσε την αγάπη, την οποία χαρακτήριζαν η συναισθηματική έμφαση και οι φαντασιώσεις. Στις ανώτερες τάξεις αναδύθηκε ένας καινούργιος τρόπος ζωής, που επέφερε ένα σημαντικό διαχωρισμό ανάμεσα στη πρακτική και τα θρησκευτικά διδάγματα. Αυτή η αντίληψη ονομάστηκε ευγενής αγάπη και εισήγαγε έναν νέο κώδικα συμπεριφοράς, κατά τον οποίο οι γυναίκες ανυψώθηκαν σε ένα άσπιλο επίπεδο ρομαντισμού και μυστικοπάθειας, ενώ η γενναιότητα εξυμνήθηκε στα τραγούδια, την ποίηση και τη λογοτεχνία. Η αγνή αγάπη αντιμετωπιζόταν σαν ασυμβίβαστη με τους πειρασμούς της σάρκας. Η άποψη αυτή γινόταν αντικείμενο ελέγχου από εραστές που ξάπλωναν γυμνοί, για να διαπιστώσουν αν μπορούσαν να καταδείξουν την πληρότητα του έρωτά τους απέχοντας από ερωτικές πράξεις. Τότε δημιουργήθηκαν και οι ζώνες αγνότητας.

Βικτωριανή Εποχή

Με το τέλος του Μεσαίωνα, οι άνθρωποι του λαού ανακαλύπτουν ότι οι σχέσεις των ευγενών και βασιλιάδων είναι τελείως διαφορετικές από τους κώδικες της ρομαντικής σεξουαλικής ηθικής. Τα σεξουαλικά παιχνίδια και οι ερωτικές συνωμοσίες των βασιλικών οίκων – όπως η αδυναμία της Αικατερίνης Α’ για τους πολύ νέους άνδρες και τα όργια του Λουδοβίκου 15ου και της βασίλισσάς του, έγιναν αντικείμενο συζήτησης. Οι άνθρωποι υιοθέτησαν πρακτικές ανάλογες με τα σεξουαλικά πρότυπα της αριστοκρατίας. Ο γάμος έχασε μέρος από την ιερότητά του. Δημιουργήθηκαν κοινόβια γυμνιστών, ανδρών και γυναικών, που ζούσαν μαζί χωρίς να είναι παντρεμένοι. Κατά το 19ο αιώνα, η σεξουαλική χειραφέτηση ξεφεύγει από τα χέρια της Εκκλησίας και γίνεται οργανωμένη πολιτική της κρατικής εξουσίας, που διαπιστώνει πλέον την σχέση ανάμεσα στη σεξουαλική και την κοινωνική ελευθερία. Η καταστολή των σεξουαλικών αναγκών γίνεται πολιτικό πρόγραμμα της Βρετανικής Αυτοκρατορίας. Ο «Βικτωριανισμός» αποτέλεσε μια κίνηση όχι μόνο ενάντια στην αγνότητα της σκέψης και των πράξεων, αλλά και στην εδραίωση της άγνοιας. Οι νέοι και οι νέες, όπως και οι περισσότερες γυναίκες, δεν έπρεπε να γνωρίζουν τίποτα για τη σεξουαλικότητα, ενώ απαγορευόταν σε μια γυναίκα να ξεντύνεται μπροστά στο γιατρό. Για την αποφυγή του αυνανισμού, υπήρχαν ειδικές θήκες, που κλείδωναν γύρω από το πέος, ορισμένες μάλιστα, είχαν καρφιά που για να προλαμβάνουν τη στύση, ενώ προειδοποιούσαν τις γυναίκες ότι θα τρελαθούν και θα πάθουν παράλυση.

Στο επόμενο, τρίτο και τελευταίο μέρος, θα αναφερθούμε στις σύγχρονες έρευνες της ανθρώπινης σεξουαλικότητας.

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Δωρεάν Συμβουλευτική Γραμμή Σεξουαλικής Υγείας
Δευτέρα-Παρασκευή 12.00-16.00
Τηλέφωνο 77.77.28.77

Ιατρικό Κέντρο Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας Θάνου Ασκητή
Αθαλάσσας 62, 1ος όροφος
Στρόβολος, Λευκωσία
Τηλ.: 22459555, 22459556
Fax: 22777197
www.askitis-cy.com
Βρείτε μας και στο facebook

SHARE