Πως μπορεί να νιώσει μία μαμά που μεγαλώνει μόνη το παιδί της; (Μέρος Β)

Designed by Freepik

Τι συμβαίνει όταν αυτή η μαμά, κάνει μία νέα σχέση; Πως μπορεί να αντιδράσει αν νιώσει πως την κρίνουν; Η μαμά που μεγαλώνει μόνη της το παιδί της, είναι πιθανό να έρθει αντιμέτωπη με την αρνητική κριτική και τις προκαταλήψεις, όπως ανέφερα και στο προηγούμενο άρθρο. Μπορεί λοιπόν να νιώσει αρνητικά συναισθήματα, όπως οργή και θυμό, να αντιδράσει αμυντικά ή ακόμα και σπασμωδικά μέσα από κινήσεις που είναι πιθανό να μετανιώσει στην πορεία.

Ωστόσο, όταν δεν υπάρχει έντονη αντίδραση από τον περίγυρο ίσως και η ίδια να μη δώσει σημασία σε τέτοιες συμπεριφορές ή να τις θεωρήσει φυσιολογικές. Το πιο βασικό όμως για την ίδια, είναι να είναι εκείνη και το παιδί της ευτυχισμένοι, με όσο το δυνατόν λιγότερες αρνητικές επιδράσεις. Για να μπορέσει να προστατέψει τον εαυτό της από τα «πυρά» του κόσμου, οι παρακάτω πρακτικές είναι αρκετά βοηθητικές:

  1. Θετικές ρεαλιστικές σκέψεις

Οι σκέψεις επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό το πώς αισθανόμαστε και συμπεριφερόμαστε. Αν το πώς μας βλέπουν οι άλλοι αρχίζει να επηρεάζει και την άποψη που έχουμε οι ίδιοι για τον εαυτό μας, μπορεί να μας οδηγήσει σε δυσάρεστα συναισθήματα αλλά και σε συμπεριφορές που επιβεβαιώνουν την αρνητική σκέψη. Η παραμονή σε μια έντονα αρνητική σκέψη ή κατάσταση, η οποία οφείλεται στη γνώμη των άλλων, μπορεί να οδηγήσει σε θλίψη και αυτή με τη σειρά της σε αυτολύπηση, ο θυμός μπορεί να μετατραπεί σε πικρία, και το ήπιο άγχος σε φόβο. Είναι σημαντικό, λοιπόν, να συνειδητοποιήσουμε πώς οι σκέψεις και τα συναισθήματά μας επηρεάζουν τη ζωή μας, όπως και να ενισχύουμε τον εαυτό μας, κάνοντας θετικές και ρεαλιστικές σκέψεις, οι οποίες υποστηρίζουν τις επιλογές μας. Έτσι, θα μειώσουμε τα αρνητικά συναισθήματα, το άγχος και τους προβληματισμούς που δημιουργούνται.

2. Ενίσχυση αυτοεκτίμησης  

Πολλές φορές επηρεαζόμαστε από τη γνώμη των άλλων γιατί νιώθουμε οι ίδιοι ανασφάλεια με τον εαυτό μας.  Η χαμηλή αυτοεκτίμηση σχετίζεται με τη συναισθηματική δυσφορία και μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε σοβαρά ψυχικά προβλήματα.  Μπορούμε όμως να ενισχύσουμε την αυτοεκτίμησή μας επικεντρώνοντας την προσοχή μας στα θετικά στοιχεία του εαυτού μας, κάνοντας πράγματα που μας αρέσουν και ενισχύουν την αυτό-εικόνα μας και αποφεύγοντας να συγκρίνουμε τον εαυτό μας με άλλους, αφού ο καθένας μας είναι διαφορετικός και με διαφορετικές δυνατότητες και αδυναμίες.

  1. Παραγωγικές επιλογές

Η ύπαρξη παραγωγικών συνηθειών όπως η άσκηση, η καλή διατροφή, η κοινωνικές συναναστροφές ακόμα και ο καλός ύπνος είναι πολύ βοηθητική για την αντιμετώπιση της έντασης και του στρες που βιώνεται λόγω αρνητικών καταστάσεων, όπως είναι η επικριτική συμπεριφορά. Επίσης, οι καθημερινές συνήθειες συμβάλλουν όχι μόνο στη συναισθηματική αποφόρτιση αλλά και τη διάσπαση της προσοχής και την επικέντρωση σε ευχάριστες δραστηριότητες, διώχνοντας μακριά τον αρνητισμό.  

4. Ποιος ασκεί την κριτική;

Έχει σημασία πράγματι η γνώμη όσων ασκούν κριτική; Είναι σημαντικό να ρωτάμε τον εαυτό μας αν η γνώμη του άλλου προσώπου πρέπει να μας απασχολήσει, όταν αρχίζουμε να αισθανόμαστε ανασφαλείς. Εάν πρόκειται για ένα γνωστό, ένα γείτονα ή κάποιον που συναντάμε περιστασιακά στο δρόμο ή σε κάποια κοινωνική εκδήλωση, δε  μπορεί και δεν θα επηρεάσει τη ζωή μας.

  1. Πραγματικά κίνητρα

Μερικές φορές οι άνθρωποι ενεργούν από ζήλια, ανασφάλεια ή αίσθημα απειλής. Φυσικά και δε μπορούμε να ελέγξουμε τα κίνητρα του άλλου προσώπου, αλλά μπορούμε να δώσουμε την ευκαιρία στον εαυτό μας να επηρεάζεται  λιγότερο από τη γνώμη τους.

 

Με τη συνεργασία της Μαρίνας Μόσχα, Κλινική Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια στο
Ιατρικό Κέντρο Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας Θάνου Ασκητή

SHARE