4 Λόγοι θα μας πείσουν να τρώμε… Αργά!

Τρώμε γρήγορα, μασάμε λίγες φορές τα γεύματά μας και αυτό σίγουρα δεν κάνει καλό στον υγεία μας! Η ειδικός μάς εξηγεί τους λόγους που θα πρέπει να αλλάξουμε αυτή την κακή συνήθεια.

Η έλλειψη χρόνου στην καθημερινότητα αρκετών ατόμων είναι ένα ευρέως κοινό πρόβλημα πουσυχνά οδηγεί στην κατανάλωση τροφών σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα και χωρίς να την απαραίτητη απόλαυση που θα έπρεπε να αισθάνεται κάποιος.

Υπάρχουν, βέβαια και άτομα τα οποία έχουν υιοθετήσει την κακή συνήθεια, δηλαδή να τρώνε το φαγητό τους πολύ γρήγορα, ανεξάρτητα από το γεγονός ότι έχουν τον απαιτούμενο χρόνο για να απολαύσουν το γεύμα τους.

  1. Απώλεια βάρους
    Οι άνθρωποι που καταναλώνουν γρήγορα τη τροφή τους τείνουν να είναι παχύσαρκοι από αυτούς που τρώνε πιο αργά. Το να τρώτε αργά, συνεπάγεται στην κατανάλωση λιγότερων θερμίδων με αποτέλεσμα την απώλεια βάρους. Ο κύριος λόγο που συμβαίνει αυτό είναι γιατί η όρεξη εξαρτάται σε μεγάλο ποσοστό από συγκεκριμένες ορμόνες. Το έντερο, μετά από το γεύμα, καταστέλλει την γκρελίνη, ορμόνη η οποία ελέγχει την πείνα.Επιπλέον, απελευθερώνει την ορμόνη χολοκυστοκινίνη, το πεπτίδιο ΥΥ και το πεπτίδιο-1 γλυκαγόνης, τα οποία μειώνουν το αίσθημα της πείνας. Όλες αυτές οι ορμόνες, δίνουν το μήνυμα του κορεσμού στον εγκέφαλο. Είναι σημαντικό να λεχθεί ότι η διαδικασία αυτή χρειάζεται περίπου 15 με 20 λεπτά, ώστε το μυαλό να συνειδητοποιήσει ότι δεν χρειάζεται άλλο φαγητό.
  2. Απόλαυση του γεύματος
    Στις τροφές που είναι αυξημένες σε λιπαρά, ζάχαρη και αλάτι όπως για παράδειγμα τα γλυκά, σοκολάτες, πατατάκια, τηγανητά κ.ά. θα παρατηρήσετε ότι τα επιθυμητέ περισσότερο από κάποιες άλλες με πιο ήπιες γεύσεις όπως για παράδειγμα είναι τα λαχανικά. Οι τροφές με πιο έντονες γεύσεις τείνουν να καταναλώνονται πιο βιαστικά στην προσπάθεια να απολαύσετε τις γεύσεις αυτές, με αποτέλεσμα να καταφέρνετε το αντίθετο και να αναζητάτε περισσότερη ποσότητα της συγκεκριμένης τροφής.Όταν τρώτε αργά και μασάτε καλά τις μπουκιές σας πρώτο καταναλώνετε μικρότερη ποσότητα με αποτέλεσμα την αποφυγή αύξηση βάρους και ευχαριστιόσαστε περισσότερο τη γεύση. Γι’ αυτό το φαγητό πρέπει να είναι απόλαυση που διαρκεί και όχι κάποια αγχωτική διαδικασία κατάποσης αμάσητων μπουκιών.
  3. Καλή υγεία
    Η κατανάλωση του γεύματος σε λιγότερο από 10 λεπτά αυξάνει τον κίνδυνο για παχυσαρκία και εμφάνιση μεταβολικού συνδρόμου. Η παχυσαρκία και το μεταβολικό σύνδρομο με την σειρά τους αυξάνουν τον κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα, διαβήτη τύπου 2, εγκεφαλικά επεισόδια και κάποιων ειδών καρκίνων. Ένα άλλο πρόβλημα που μπορεί να εμφανιστεί σε αυτούς που τρώνε γρήγορα είναι η πεπτική δυσλειτουργία.Η πέψη αρχίζει στο στόμα, όπου το ένζυμο στο σάλιο, η αμυλάση, αρχίζει τη διάσπαση του αμύλου. Μετέπειτα, η τροφή μέσω του οισοφάγου περνά στο στομάχι, όπου συμβαίνει ή μηχανική αλλά και μεγάλο μέρος της χημικής πέψης. Για αυτό η σωστή μάσηση βοηθά στην αποφυγή πεπτικών προβλημάτων όπως είναι για παράδειγμα η γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση (καούρες). Επιπλέον, στο σάλιο υπάρχει ακόμη ένα ένζυμο, η λιπάση, η οποία βοηθά στην διάσπαση των τριγλυκεριδίων. Κλείνοντας, όταν μασάτε γρήγορα, γίνεται και κατάποση αέρα ο οποίος εγκλωβίζεται στο πεπτικό σύστημα και μπορεί να προκαλεί φούσκωμα στα έντερα.Τρώμε γρήγορα, μασάμε λίγες φορές τα γεύματά μας και αυτό σίγουρα δεν κάνει καλό στον υγεία μας! Η ειδικός μάς εξηγεί τους λόγους που θα πρέπει να αλλάξουμε αυτή την κακή συνήθεια.
  4. Μειωμένο στρες
    Τρώγοντας αργά, και προσέχοντας τι καταναλώνετε, βοηθά στην απόλαυση του φαγητού το οποίο είναι απαραίτητο συστατικό στην καθημερινότητα και συμβάλλει στην καλύτερη ποιότητα της ζωής. Ο τρόπος που τρώτε επηρεάζει την γευστική ικανοποίηση, αλλά και τη διαδικασία της πέψης. Τρώγοντας αργά, και προσέχοντας τι καταναλώνετε, μπορεί να συμβάλλει στην μείωση του άγχους. Για αυτό όταν τρώτε, απλά
    επικεντρωθείτε στο γεύμα σας.
    «Πώς να μάθουμε να τρώμε αργά;»
  • Θα πρέπει να μάθετε να μασάτε καλά την τροφή σας αρκετές φορές πριν από την καταπιείτε. Για αρχή ξεκινάτε να μετράτε το πόσες φορές έχετε μασήσει τη κάθε σας μπουκιά και στη συνέχεια διπλασιάστε τον αριθμό αυτό. Μετά από κάποιες φορές θα δείτε ότι η καλή μάσηση θα σας μείνει συνήθεια και δεν θα χρειάζεται μέτρημα.
  • Μεταξύ τον μπουκιών σας, αφήνετε κάτω το πιρούνι. Αυτός είναι ένας άλλος τρόπος που θα σας βοηθήσει να τρώτε πιο αργά.
  • Προσθέστε τροφές που χρειάζονται μάσημα όπως τα ωμά φρούτα λαχανικά, ξηρούς καρπούς καθώς επίσης και κρέας βραστό ή στην σχάρα.
  • Άλλος ένας τρόπος για να μάθετε να μασάτε πιο αργά είναι να παίρνετε ανάσες μεταξύ των μπουκιών που τρωτέ.
  • Τέλος, αποφύγετε την τηλεόραση, ηλεκτρονικούς υπολογιστές, ταμπλέτες και τηλέφωνα όταν τρώτε διότι οδηγούν στην ανεξέλεγκτη και γρήγορη κατανάλωση της τροφής αφού το μυαλό σας επικεντρώνεται σε αυτά τα ερεθίσματα αντί της τροφής.

Με τη συνεργασία της Παναγιώτας Τσόκκου-Schou, RDN, Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος