5 Πράγματα που πρέπει να κάνεις όταν δεν είσαι καλά!

Σε κανέναν δεν αρέσει να νιώθει άσχημα, να έχει κακή διάθεση ή να βιώνει αρνητικά συναισθήματα.

Συχνά, κάνουμε τόσο μεγάλη προσπάθεια να ξορκίσουμε την κακή διάθεση που καταλήγουμε να νιώθουμε ακόμα χειρότερα στην αποτυχημένη προσπάθεια. Συμπεριφερόμαστε σαν να υπάρχει χώρος μόνο για τα «καλά» συναισθήματα στη ζωή μας. Ξεχνάμε όμως πως αν δεν είχαμε την λύπη, δεν μπορούσαμε ούτε να αναγνωρίσουμε, ούτε και να βιώσουμε την χαρά… Όλα τα συναισθήματα λοιπόν είναι σημαντικά, όλα
έχουν το χώρο και τον χρόνο τους και όσο δεν τους επιτρέπουμε να εκφραστούν τόσο ταλαιπωρούμε τον εαυτό μας. Ας δούμε όμως πως μπορούμε να κάνουμε μια «κακή» μέρα, λίγο καλύτερη.

Αποδοχή
Ας το δούμε ρεαλιστικά, δεν είναι όλες οι μέρες ίδιες, δεν μπορούμε να ξυπνάμε πάντα χαρούμενοι, είναι αδύνατον να μην υπάρχουν πράγματα, άνθρωποι ή καταστάσεις που να μας «ρίχνουν», ότι και να κάνουμε… Επομένως αν δεν νιώθεις καλά, το πρώτο πράγμα που χρειάζεται να κάνεις είναι να το αποδεχτείς. Η λογική πως «πρέπει εδώ και τώρα να νιώσω καλύτερα», ή «πρέπει οπωσδήποτε να κάνω κάτι για να περάσω καλά», απλά θα βάλει περισσότερη πίεση και άγχος σε μια ήδη δύσκολη μέρα, με αποτέλεσμα όλα να πάνε χειρότερα. Άκου τις ανάγκες σου, σκέψου τι χρειάζεσαι εκείνη τη στιγμή και δώσε στον εαυτό σου την ελευθερία να νιώσει αυτά που νιώθει. Μπορεί να χρειάζεσαι λίγο χρόνο για τον εαυτό σου, να θες να μιλήσεις σε κάποιον για να «ξεφορτώσεις», να κουκουλωθείς κάτω από το πάπλωμα ή να πέσεις με τα μούτρα στη δουλειά… Επιπλέον, θα ήταν χρήσιμο να προσδιορίσεις την πηγή της κακής σου διάθεσης, αν πρόκειται για θλίψη, πόνο, φόβο, θυμό κ.ο.κ. καθώς επίσης και αν πρόκειται για κάτι περαστικό που δεν χρειάζεται χειρισμούς ή αν πρόκειται για μια κατάσταση η οποία επιμένει ή επιδεινώνεται.

Κάνε τα πράγματα που αγαπάς
Πολλές φορές όταν νιώθουμε άσχημα έχουμε την τάση να κλεινόμαστε στο σπίτι και στον εαυτό μας, αφού πιστεύουμε πως ότι και αν κάνουμε δεν θα περάσουμε καλά. Και πιθανόν να είναι ακριβώς έτσι. Προσπάθησε όμως να μην εγκαταλείψεις αυτά που συνήθως σε αποσυμπιέζουν από το άγχος και τις σκοτούρες της καθημερινότητας ή τις δραστηριότητες που σε κάνουν να ξεχνιέσαι. Στο τέλος της ημέρας το ζητούμενο δεν είναι αποκλειστικά να περάσεις καλά αλλά έστω να αλλάξεις παραστάσεις, να δώσεις στον εαυτό σου μια ευκαιρία, που πιθανόν θα λειτουργήσει ευεργετικά.

Σταμάτα να μηρυκάζεις
Όταν δεν νιώθουμε καλά είναι πιο εύκολο να θυμηθούμε όλα όσα πάνε στραβά, να αναμασάμε τα ίδια και τα ίδια, ιστορίες του παρελθόντος, αρνητικές σκέψεις που απλά μας κάνουν να νιώθουμε χειρότερα για τον εαυτό μας και χωρίς να παράγουν κάποια καινούργια ή χρήσιμη πληροφορία. Το πρόβλημα είναι πως σε αυτή τη διαδικασία δεν υπάρχει αντίλογος και η κακή διάθεση είναι μάλλον κακός συμβουλάτορας. Σε αυτές τις περιπτώσεις ίσως να χρειάζεσαι μια άλλη οπτική ή την υπενθύμιση πως υπάρχει και μια άλλη πλευρά στο νόμισμα. Μίλα σε κάποιον που νιώθεις ότι σε καταλαβαίνει και σε συναισθάνεται.

Ασκήσου
Παρόλο που όταν κανείς έχει κακή διάθεση, πιθανόν να μην θέλει να φορτώσει τον εαυτό του με επιπλέον κούραση, η σωματική άσκηση βοηθά το μυαλό να ξεμπλοκάρει και το σώμα να παράγει ορμόνες που βελτιώνουν την διάθεση. Συγκεκριμένα ανεβάζει τα επίπεδα της ντοπαμίνης και της σεροτονίνης που λειτουργούν ως φυσικά αντικαταθλιπτικά. Δεν χρειάζεται να κάνεις μια πολύ σκληρή ή έντονη προπόνηση, ακόμα και το γρήγορο περπάτημα στο πάρκο μπορεί να είναι υπεραρκετό.

Απόφυγε το αλκοόλ
Όταν η διάθεση πέφτει, το αλκοόλ μπορεί να φαίνεται μια αρκετά καλή διέξοδος, το γνωστό «θα πιω να ξεχάσω». Πράγματι, σε κάποιες περιπτώσεις και σε μικρές ποσότητες, μπορεί το αλκοόλ να ανακουφίσει από το άγχος και να βελτιώσει τη διάθεση αλλά αυτό δεν είναι απαραίτητο. Είναι εξίσου πιθανόν να ενισχύσει την διάθεση στην οποία κανείς βρίσκεται. Από την άλλη η υπερκατανάλωση, θα έχει όλες τις γνωστές συνέπειες, με τον κακό ύπνο και το hangover να εξασφαλίζουν τουλάχιστον άλλη μια μέρα κακής διάθεσης.

Top Tip!
Αν η κακή διάθεση επιδεινώνεται, διαρκεί μέρες, έχει αρχίσει να παρεμβαίνει με την λειτουργικότητά σου, θα μπορούσε να είναι η έναρξη μιας διαταραχής της διάθεσης. Θα ήταν χρήσιμο να μιλήσεις με ειδικό ψυχικής υγείας, προκειμένου να διερευνηθεί η κατάσταση και να σου προταθούν θεραπευτικές λύσεις εάν και εφόσον χρειάζονται.

 

Με τη συνεργασία του Δρ. Θάνου Ασκητή, Νευρολόγου-Ψυχιάτρου, Διδάκτωρα Ψυχιατρικής Πανεπιστημίου Αθηνών, Προέδρου του Ιατρικού Κέντρου Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας & της Θέκλας Βασιλείου, Ψυχολόγου – Ψυχοθεραπεύτριας στο Ιατρικό Κέντρο Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας Δρ. Θάνου Ασκητή.

Δωρεάν Συμβουλευτική Γραμμή Σεξουαλικής Υγείας
Τηλέφωνο 77.77.28.77
www.askitis-cy.com / Facebook