Έρευνα: Το κινητό έγινε η ψηφιακή μας «πιπίλα»

Woman photo created by freepik - www.freepik.com

Το κινητό μας, είναι το μέσο που μας κάνει περισσότερο απ’ οτιδήποτε άλλο, να αποκαλύπτουμε περισσότερα προσωπικά στοιχεία και πληροφορίες για τον εαυτό μας σε τρίτους. Σε αυτό το συμπέρασμα, οδήγησε μια πολύ πρόσφατη μελέτη που έγινε για λογαριασμό του διεθνούς περιοδικού “Journal of Marketing”, που έγινε βέβαια με σκοπό να ωφελήσει την εξέλιξη της διαφήμισης και των πωλήσεων.

“Πώς τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα ενισχύουν την αυτο-αποκάλυψη των καταναλωτών”

Η μελέτη, των Shiri Melumad και Robert Meyer, στράφηκε στο να ερευνήσει το πως και ποιές συσκευές που χρησιμοποιούμε για να επικοινωνήσουμε, μας επηρεάζουν και σε ποιό βαθμό, στο να αποκαλύπτουμε προσωπικά μας στοιχεία και πληροφορίες.

Ο τίτλος της έκθεσης των συμπερασμάτων της εν λόγω μελέτης, προδίδει και τις διαπιστώσεις από αυτή: “Πώς τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα ενισχύουν την αυτο-αποκάλυψη των καταναλωτών” και στην πρόταξή της, το κύριο συμπέρασμα είναι χαρακτηριστικό – τα κινητά αλλάζουν την διάθεση των ανθρώπων για να αποκαλύψουν χαρακτηριστικά του εαυτού τους σε άλλους.

Η έρευνα δείχνει μεταξύ άλλων, ότι οι άνθρωποι είναι περισσότερο πρόθυμοι να αποκαλύψουν προσωπικές πληροφορίες για τον εαυτό τους στο διαδίκτυο μέσω των κινητών τους, παρά μέσω των υπολογιστών τους ή ακόμα και με φυσική επαφή με άλλους συνανθρώπους μας.

Για παράδειγμα, η έρευνα διαπίστωσε ότι με αναρτήσεις και σχόλια μας στο Facebook ή με τα Tweets μέσω του κινητού μας, κάνουμε συχνά κριτική σε απόψεις, συμπεριφορές και προϊόντα, αποκαλύπτουμε αρνητικά συναισθήματα και να συζητούμε προσωπικά και οικογενειακά θέματα και δίνουμε πληροφορίες, που δεν θα δίναμε με άλλο τρόπο.

Επίσης, η έρευνα διαπίστωσε ότι, όταν οι καταναλωτές λαμβάνουν μια διαδικτυακή διαφήμιση που ζητά προσωπικά στοιχεία (όπως αριθμό τηλεφώνου και εισόδημα), είναι πιο πιθανό να δώσουν τα ζητούμενα στοιχεία αν το αίτημα αυτό το λάβουν στο κινητό τους παρά όταν το λάβουν στο ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο ή σε μια ιστοσελίδα ενώ βρίσκονται στον φορητό ή επιτραπέζιο τους υπολογιστή.

Γιατί δίνουμε με ευκολία τα προσωπικά μας στοιχεία μέσα από το κινητό;

Οι ερευνητές, προχώρησαν και ένα βήμα πιο κάτω. Διερεύνησαν το γιατί τα κινητά μας τηλέφωνα επηρεάζουν με αυτό τον τρόπο την συμπεριφορά μας. Όπως εξηγούν, αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό, στην συναισθηματική σχέση που δημιουργούμε με το κινητό μας, αλλά και το γεγονός ότι μας δίνει την δυνατότητα για “άμεση” γραφή, δηλαδή να γράψουμε αμέσως αυτό που σκεφτόμαστε χωρίς κάποια διαδικασία να το σκεφτούμε δύο φορές, όπως όταν βρισκόμαστε μπροστά από τον υπολογιστή.

Σε αυτή την σχέση και συμπεριφορά, βοηθά ένα από τα πιο διακριτικά χαρακτηριστικά των κινητών τηλεφώνων, που είναι το μικρό τους μέγεθος, ακόμα και η μικρή σχετικά οθόνη. Η μικρή οθόνη, μας κάνει να επικεντρωνόμαστε περισσότερο στο να γράψουμε το περιεχόμενο που θέλουμε αγνοώντας εξωτερικούς παράγοντες, οπότε αυθόρμητα αποκαλύπτουμε περισσότερες πληροφορίες για τον εαυτό μας, ανησυχώντας λιγότερο για το πού δίνουμε και πως θα χρησιμοποιήσουν τις πληροφορίες αυτές.

Αυτό το φαινόμενο, της επικέντρωσής μας στο γράψουμε στο κινητό μας, παρά στο να σκεφτούμε διπλά το περιεχόμενο, μπορεί κανείς να το παρατηρήσει από ένα συναφές χαρακτηριστικό – το γεγονός ότι όταν γράφουμε στο κινητό μας ενώ βρισκόμαστε σε δημόσιο χώρο, αγνοούμε ταυτόχρονα πολλά από όσα συμβαίνουν εκείνη την ώρα τριγύρω μας.

Ο δεύτερος λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι τείνουν να αυτο-αποκαλύπτονται περισσότερο μέσω των κινητών τους, έγκειται στα συναισθήματα της άνεσης και της εξοικείωσης που οι άνθρωποι διαμορφώνουν σε σχέση με τα τηλέφωνά τους. Όπως εξηγούν οι ερευνητές, επειδή τα κινητά μας είναι πάντα μαζί μας και είναι το μέσο για τόσες πολλές ζωτικές λειτουργίες στη ζωή μας, συχνά αποκτούν κι ένα ρόλο «πιπίλας για ενήλικες», οδηγούν δηλαδή σε συναισθήματα άνεσης και ασφάλειας στους ιδιοκτήτες τους.

Είναι το ίδιο, εξηγούν, με το να μιλάς για προσωπικά θέματα με ένα στενό φίλο, σε σχέση με το τι θα πεις για το ίδιο θέμα σε ένα ξένο. Φυσικά στον φίλο είναι πιο εύκολο να αποκαλύψεις τα συναισθήματα σου στον στενό φίλο, παρά στον ξένο. Έτσι είναι κι όταν γράφουμε στο κινητό μας, νοιώθουμε πιο άνετα, αφού αισθανόμαστε το κινητό μας ως μια “ασφαλή ζώνη”.

Κατά συνέπεια, είμαστε πιο πρόθυμοι να ανοίξουμε για τον εαυτό μας, όπως διαπιστώνουν οι ερευνητές, που μεταξύ άλλων ανέλυσαν τα δεδομένα χιλιάδων δημοσιεύσεων σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σε αναρτήσεις κριτικών στο διαδίκτυο, ανταποκρίσεων σε διαδικτυακές διαφημίσεις. Για παράδειγμα, αναλύθηκαν 369.161 Tweets και 10.185 κριτικές εστιατορίων που δημοσιεύτηκαν στο TripAdvisor.com, τόσο μέσω υπολογιστών, όσο και μέσω κινητών. Επίσης έγιναν και ελεγχόμενες εργαστηριακές μελέτες.

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της έρευνας, ήταν η ανάλυση ψηφιακών 19.962 διαφημίσεων μέσω των οποίων οι καταναλωτές καλούνταν να παρέχουν πληροφορίες προσωπικού χαρακτήρα. Η ανταπόκριση όσων είδαν τις διαφημίσεις αυτές από το κινητό τους, ήταν πολλαπλάσια της ανταπόκρισης αυτών που τις είδαν μέσω υπολογιστών.
Ένα ακόμα σημαντικό συμπέρασμα της έρευνας, είναι το ότι, όσες πληροφορίες αποκαλύπτουμε μέσω του κινητού, είναι πιο ειλικρινείς, κάτι που ενισχύει την εικόνα ότι το είδος της συσκευής που χρησιμοποιούμε, μπορεί να επιδράσει στον τρόπο αλλά και στο περιεχόμενο της έκφρασής μας.