Έφηβοι και άγχος… Εξηγεί η κιλινική ψυχολόγος Παναγιώτου Μικελλίδου

Το άγχος στην εφηβική ηλικία είναι μια φυσιολογική κατάσταση, λαμβάνοντας υπόψη τις πολλές και διαφορετικές στρεσογόνες καταστάσεις στις οποίες βρίσκονται εκτεθειμένοι οι έφηβοι, αλλά και τις αλλαγές που επισυμβαίνουν στην εφηβεία σε σχέση με το σώμα και την εικόνα του εφήβου.

Το άγχος είναι μια φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού, όταν καλείται να αντιμετωπίσει δύσκολες και ιδιαίτερα απαιτητικές καταστάσεις. Ενίοτε το άγχος μπορεί να λειτουργεί προς τη θετική κατεύθυνση ενισχύοντας και παρωθώντας τον έφηβο ή την έφηβη σε μεγαλύτερες προσπάθειες και μεγαλύτερη παραγωγικότητα. Άλλοτε πάλι, κι αφού ξεπεραστούν κάποια όρια, το άγχος μπορεί να γίνει εξαιρετικά δυσλειτουργικό για τον έφηβο.

Πώς να βοηθήσετε το παιδί σας

Κατ’ αρχήν οι ίδιοι οι γονείς πρέπει να ελέγξουν και να διαχειριστούν τα συναισθήματα που τους προκαλούνται ένεκα του άγχους του παιδιού τους. Μην ξεχνάμε πως οι γονείς είναι το πρότυπο των παιδιών. Κι ένα αγχωμένο πρότυπο δεν μπορεί να λειτουργήσει υποβοηθητικά!
Μακριά από υπερβολική αυστηρότητα αλλά και υπερπροστατευτικότητα. Πιο εύκολα αγχώνονται παιδιά που είναι περιορισμένα λόγω αυστηρότητας ή υπερπροστασίας των γονιών τους, αφού τους λείπει η πρωτοβουλία.

  • Μάθετέ το να σειροθετεί πράγματα, σκέψεις, εργασίες… Να «σπάζει» σε μικρότερα θέματα ή εργασίες κάτι που φαίνεται στο παιδί μεγάλο και το αγχώνει.
  • Ενθαρρύνετέ το να εμπλακεί σε αθλητικές δραστηριότητες.
  • Ακούστε το παιδί σας. Μιλήστε μαζί του. Δείξτε του ότι είστε δίπλα του γι’ αυτό που είναι και όχι για κάτι που θα θέλατε να είναι!
  • Προσέξτε τη διατροφή του.
  • Μάθετέ το να κάνει θετικές σκέψεις. Να λέει θετικά λόγια: «Θα τα καταφέρω», «Μπορώ», «Θα το παλέψω και εν τέλει δεν θα ‘ναι και το τέλος του κόσμου, αν δεν πετύχω αυτό που θέλω», «Θα το κάνω για μένα!».
  • Ενθαρρύνετε την κοινωνικότητα των εφήβων σας. Μην του/της στερήσετε τις εξόδους (με μέτρο) ή τη μουσική που θα τον/την χαλαρώσει. Αντίθετα ενθαρρύνετε το έφηβο παιδί σας να παίρνει ανάσες ξεκούρασης.

Χρυσή συμβουλή!

Εάν παρόλα αυτά παρατηρήσουμε ότι τα συμπτώματα άγχους είναι χρονικά παρατεταμένα, τότε η προσφυγή σε ένα/μια ειδικό είναι κάτι το απαραίτητο. Και βεβαίως να μην ξεχνάμε πως και οι ίδιοι οι γονείς χρειάζονται τη συμβουλή και καθοδήγηση του/της ειδικού, για να αντιμετωπίσουν την κατάσταση και να βοηθήσουν πραγματικά το παιδί τους.

 

Με τη συνεργασία της Κλινικής Ψυχολόγου, Παναγιώτας Μικελλίδου.
Στοιχεία επικοινωνίας 96-325632/ Facebook