Δίαιτες express! Πείτε… ΟΧΙ!

Με τη συνεργασία της Παναγιώτας Τσόκκου – Schou, RDN, Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Καθώς ο καιρός ζεσταίνει και σιγά σιγά τα ρούχα λιγοστεύουν πάνω σας, παρατηρείτε ότι τα γλυκά και τα τσιμπήματα που καταναλώσατε όλο χειμώνα, κάνουν την εμφάνισή τους με την μορφή παραπανίσιων κιλών. Φυσικό είναι ότι θέλετε να τα εξαφανίσετε “εδώ και τώρα”, για να είστε έτοιμοι να εμφανιστείτε στην παραλία. Ποια είναι όμως η σωστή δίαιτα για να το επιτύχετε;

Είναι ασφαλές να ακολου-θήσει κάποιος δίαιτα που υπόσχεται αποτελέσματα σε πολύ μικρό χρονικό διάστη-μα; ´Η μήπως είναι καλύτερα η δίαιτα να προέρχεται από εγκεκριμένο διαιτολόγο, γραμμένη στα δικά σας μέ-τρα, με στόχο την αργή και σταθερή μείωση σωματικού βάρους και λίπους;

Η προσπάθεια για μείωση του σωματικού βάρους και η διατήρηση αυτής της απώλειας είναι μια δύσκο-λη διαδικασία όσον αφορά στην ψυχική και σωματική υγεία σας. Το να ακολουθή-σετε μια δίαιτα και να θεω-ρηθεί ότι έχετε επιτύχει θα πρέπει να διατηρήσετε το βάρος σας, να αλλάξετε τον τρόπο ζωής και τη συμπε-ριφορά σας απέναντι στην διατροφή και τέλος να μην επιστρέψετε στις παλιές σας διατροφικές συνήθειες, όπως είναι η υπερφαγία και η καθιστική ζωή.

Δίαιτες που πρέπει να αποφεύγετε!

1. Δίαιτες που υπόσχονται γρήγορη απώλεια βάρους
Η γρήγορη απώλεια βάρους όσο και αν ακούγεται δελεαστική, στην πραγματικότητα προέρχεται από υγρά και μυϊκή μάζα. Αυτό συνεπάγεται τη μείωση του μυϊκού ιστού και του βασικού μετα-βολισμού και την προσωρινή αύξηση λιπώδους ιστού. Με τη δια-κοπή της δίαιτας αυτής, η απώλεια των κιλών δεν θα έχει διάρκεια αφού με την μείωση των καύσεων του σώματός σας πολύ πιθα-νόν να επιστρέψετε πάλι στις παλιές διατροφικές σας συνήθειες.
2. Δίαιτες χωρίς ισορροπία σε θρεπτικά συστατικά
Αυτό το είδος δίαιτας “στιγματίζει” συγκεκριμένες τροφές. Συγκεκριμένα, μπορεί να τις συναντήσετε σε μορφή αυστηρών μενού, ή να υπάρχει χωρισμός των τροφίμων σε «καλά» και «κακά», ή να έχουν συγκεκριμένους συνδυασμούς τροφίμων, ή να έχουν απεριόριστες ποσότητες από συγκεκριμένα τρόφιμα, ή ακόμη ο συγγραφέας της δίαιτας να είναι αμφισβητήσιμος και να μην ανήκει στον επιστημονικό χώρο. Χαρακτηριστικό είναι ότι όταν οι δίαιτες αυτές διακόπτονται, λόγω στέρησης κάποιων τροφών, παρατηρείται υπερφαγία που συνοδεύεται με την ανάλογη αύξη-ση βάρους. Επίσης, υπάρχει μείωση θρεπτικών συστατικών στον οργανισμού, λόγω έλλειψης κάποιων ομάδων τροφίμων. Σε άλλες περιπτώσεις οι δίαιτες αυτές προσφέρουν αυξημένες ποσότητες κορεσμένου λίπους και χολεστερόλης.
3. Δίαιτα που προωθεί μαγικά και θαυματουργά φαγητά και αποφεύγει την άσκηση
Προωθούνται συγκεκριμένα προϊόντα ή συμπληρώματα δια-τροφής με υποσχέσεις ότι μπορείτε να αποκτήσετε το σώμα που θέλετε χωρίς άσκηση. Αυτό δεν σας φαίνεται πολύ καλό για να είναι αληθινό; Αφού υπάρχουν για δεκαετίες αυτές οι μαγικές ή θαυματουργές δίαιτες ή σκευάσματα για ποιον λόγο τα ποσοστά παχυσαρκίας σε ολόκληρο τον κόσμο συνεχώς αυξάνονται;

Δίαιτες express: Τι είδους παρενέργειες έχουν;

• Ναυτία
• Έλλειψη συγκέντρωσης
• Πονοκέφαλοι και ζαλάδες
• Ψηλή χολεστερόλη και τριγλυκερίδια
• Υπέρταση
• Καρκίνο
• Δυσκοιλιότητα
• Οστεοπενία ή οστεοπόρωση
• Ποδάγρα
• Ηπατοπάθειες ή νεφροπάθειες
• Αφυδάτωση

Ποιες δίαιτες πρέπει να ακολουθούμε; 

1. Δίαιτα βασισμένη στην Μεσογειακή διατροφή
Διατροφή φτωχή σε κρέας και κορεσμένα λιπαρά, και παράλληλα πλούσια σε σύνθετους υδατάνθρακες όπως τα δημητριακά ολικής άλεσης, φρούτα και λαχανικά τα οποία είναι ψηλά σε θρε-πτικά συστατικά και φυτικές ίνες.

2. Εξατομικευμένη δίαιτα με βάση τις ανάγκες του κάθε ατόμου
Ο κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός με δικό του γενετικό υλικό, άρα και μία δίαιτα που μπορεί να λειτουργεί για κάποιον φίλο σας ή συγγενή σας, πιθανότατα είναι μην δουλεύει για εσάς.
3. Διαιτολόγιο με στόχο την μείωση βάρους ανά 0.5-1 κιλό την εβδομάδα
Η μείωση με αυτό το ρυθμό μπορεί να φαίνεται μικρή, αλλά είναι ασφαλέστερη αφού υπάρχει μεγαλύτερη μείωση λίπους και πόντων από το σώμα σας, ενώ παράλληλα υπάρχει λιγότερη μείωση μυϊκού ιστού και  καύσεων.

4. Άσκηση σε συνδυασμό με τη διατροφή
Όταν ακολουθείτε μια δίαιτα, μετά από κάποιο διάστημα, ο με-ταβολικός ρυθμός του σώματός σας μειώνεται όσο είναι οι θερμίδες στη δίαιτας σας. Αυτό ονομάζεται φαινόμενο «πλατό». Για να αποφύγετε αυτό το φαινόμενο, η δίαιτά σας δεν πρέπει να πέφτει κάτω από τις 1200 θερμίδες. Επίσης, λόγω μείωσης μυϊ-κής μάζας, η ένταξη άσκησης στο πρόγραμμά σας θα βοηθήσει στην αύξηση του βασικού μεταβολισμού.
5. Δίαιτα από εγκεκριμένο διαιτολόγο
Ο διαιτολόγος μετά από διατροφική αξιολόγηση θα συντάξει ένα διαιτολόγιο με βάση τις δικές σας προτιμήσεις και δεν θα σας δώσει ένα έτοιμο πλάνο. Η δίαιτα πρέπει να περιλαμβάνει φαγητά που σας αρέσουν και να μην στερείτε από τον εαυτό σας την ευχαρίστηση ενός γεύματος, διαφορετικά σύντομα θα παρατήσετε κάθε προσπάθεια καθώς θα… Bαρεθείτε.