Δουλεύοντας στο σπίτι με παιδιά. Συμβουλές από την κλινική ψυχολόγο για σωστή διαχείριση!

Love photo created by freepik - www.freepik.com

Οι τελευταίες βδομάδες ήταν αρκετά έντονες, με πρωτόγνωρες συνθήκες για όλους και αλλαγές που άλλαξαν ριζικά την καθημερινότητα μας, περιορίζοντας μας σε μόνο αναγκαίες μετακινήσεις, και καθημερινές συναναστροφές με τα ίδια άτομα, χωρίς διέξοδο, προσωπικό χρόνο, ρουτίνα και ηρεμία. Τα μέτρα που λήφθηκαν ήταν δραστικά και αναγκαία για την προστασία όλων μας και της αναχαίτιση της εξάπλωσης του ιού, οδηγώντας με σε κοινωνική απομόνωση, αβεβαιότητα για το μέλλον των παιδιών αλλά και της εργασιακής μας πορείας.

Τα ΜΜΕ μας βομβαρδίζουνε με ιδέες, πληροφορίες αλλά και τρόμο για τα ενδεχόμενα ανεξέλεγκτης εξάπλωσής του ιού με καταστροφικές συνέπειες για εμάς και τα αγαπημένα μας πρόσωπα.

Υπό αυτές τις συνθήκες συναισθήματα όπως άγχος και φόβος, πλήξη και καταθλιπτική διάθεση, ευερεθιστότητα και ένταση, θυμός και απογοήτευση ενδεχομένως να κάνουν την εμφάνιση τους. Οι γονείς που «εγκλωβίστηκαν» στο σπίτι με τα παιδιά προσπαθώντας είτε να δουλέψουν παράλληλα είτε να ικανοποιήσουν τα θέλω, τις συναισθηματικές ανησυχίες και την γκρίνια των παιδιών λογικό να αισθάνονται περισσότερη εξάντληση, ένταση και ευερεθιστότητα. Σκέψεις που αφορούν όσα προαναφέρθηκαν συνάμα με την μαθησιακή πορεία των παιδιών, αν θα χαθεί η χρονιά, αν θα προλάβουν να καλύψουν τα μαθησιακά κενά που ενδεχομένως να δημιουργηθούν, καθώς και το τι θα απογίνει με τους μισθούς, πώς θα πληρωθούν οι λογαριασμοί που τρέχουν είναι μόνο μερικές από τις ανησυχίες που στριφογυρνάνε στο μυαλό τους προκαλώντας περισσότερη ένταση και ανασφάλεια για το μέλλον.

Πως μπορείτε να τα διαχειριστείτε όλα αυτά που συμβαίνουν

    1. Κάντε μία λίστα με τα όσα μπορείτε να ελέγξετε και όσα δεν μπορείτε να ελέγξετε. Δώστε έμφαση στα πράγματα που μπορείτε να αλλάξετε εσείς και προσπαθήστε να μην αναλώνεστε με πράγματα που δεν μπορείτε να αλλάξετε.
    2. Λάβετε σωστή και σοβαρή ενημέρωση από τους αρμόδιους φορείς για θέματα που αφορούν:
      – Το πως να προφυλαχθείτε από τον ιό
      – Την μάθηση των παιδιών (επικοινωνήστε με την δασκάλα για να σας κατευθύνει με το πώς να στηρίξετε μαθησιακά το παιδί)
      – Για θέματα απολαβών αν σας καλύπτουν τα οικονομικά μέτρα στήριξης που εξαγγέλθηκαν.
    3.  Κάντε μία λίστα με προτεραιότητες και διαχειριστείτε τα οικονομικά σας με σύνεση. Δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για περιττά έξοδα.
    4. Περιορίστε σημαντικά τον χρόνο που καταναλώνετε στα ΜΜΕ εάν αυτό σας προκαλεί ανησυχία και αναστάτωση.
    5. Δημιουργήστε μια ρουτίνα. Φτιάξτε ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα το οποίο θα περιλαμβάνει σταθερές ώρες ύπνου, διαβάσματος για τα παιδιά, ξεκούρασης, δημιουργικής δραστηριότητας και σωματικής άσκησης. Συμπεριλάβετε ευχάριστες δραστηριότητες με τις οποίες δεν είχατε το χρόνο να ασχοληθείτε προηγουμένως.
    6. Όσο δύσκολο και αν ακούγεται συμπεριλάβετε στο πρόγραμμα μία ώρα που θα είναι αφιερωμένη σε εσάς ώστε να μπορείτε να ασχοληθείτε με πράγματα που σας ευχαριστούν και σας αποφορτίζουν ή ακόμα και για να ξεκουραστείτε. Αν και μπορεί να δυσκολευτείτε στην αρχή, αν είστε σταθεροί στο πρόγραμμα, τα παιδιά θα μάθουν να το εφαρμόζουν και θα μπορείτε και εσείς να αξιοποιείτε εκείνη την ώρα όπως σας ευχαριστεί.
    7. Διατηρήστε την επικοινωνία με τα οικογενειακά ή φιλικά σας άτομα μέσω διαδικτύου.
    8. Τέλος αν αισθάνεσθε ότι δυσκολεύεστε να διαχειριστείτε τα όσα συμβαίνουν μην διστάσετε να επικοινωνήσετε με κάποιον ειδικό. Οι συνεδρίες προσφέρονται και διαδικτυακά.

Με τη συνεργασία της Σοφίας Κότσαπα, Κλινική Ψυχολόγος με BSc στη Ψυχολογία και ΜSc στη ψυχική υγεία παιδιού και οικογένειας και ΜSc στην Κλινική Ψυχολογία.
Στοιχεία επικοινωνίας: Facebook