«Θηλασμός & Δίαιτα… Γίνεται;»

Με  τη συνεργασία της Παναγιώτας Τσόκκου-Schou, RDN, Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Ο μητρικός θηλασμός  αναμφισβήτητα είναι ο ιδανικός τρόπος διατροφής του μωρού και φυσικά ένα προνόμιο το οποίο μόνο οι γυναίκες έχουν. Έως την ηλικία 4-6 μηνών το μητρικό γάλα εξασφαλίζει την επιβίωση και την ανάπτυξη του μωρούς σας. Κάτω από φυσιολογικές συνθήκες, ένα υγιές νεογνό δεν χρειάζεται νερό ή άλλη τροφή εκτός από το μητρικό γάλα, λαμβάνοντας υπόψη ότι το γάλα της μητέρας είναι επαρκές.

Η φυσιολογική σύνδεση της μητέρα με το βρέφος κατά τη διάρκεια του θηλασμού είναι ανεκτίμητη, αφού έχει αποδειχτεί ότι τα μωρά που θηλάζουν είναι πιο ικανοποιημένα παρά αυτά που πίνουν το ξένο γάλα.  Παράλληλα τα οφέλη και για τους δύο είναι πολλά όπως ανοσολογικό, ψυχολογικό, διατροφικό και φυσικά το οικονομικό. Τι γίνεται όμως όταν μια νέα μητέρα επιθυμεί να χαρίσει το αγαθό του μητρικού γάλακτος και να χάσει τα περιττά κιλά της εγκυμοσύνης; Χρειάζεται σύνεση και προσοχή, λέει η ειδικός!

6 + 1 Συμβουλές για ασφαλή απώλεια βάρους
Το μητρικό γάλα είναι μια τροφή ισορροπημένη, η οποία δι-αμορφώνεται ανάλογα με τις διατροφικές ανάγκες και την ανάπτυξη του βρέφους. Φυσικά, η διατροφή της μητέρας παίζει μεγάλο ρόλο στην θρεπτική του σύσταση. Εάν για παράδειγμα, η διατροφή της μητέρας χαρακτηρίζεται από υψηλά επίπεδα κορεσμένου λίπους (κόκκινο κρέας, βούτυ-ρο ή πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα) τότε και στο γάλα θα εντοπίζονται υψηλά επίπεδα κορεσμένων λιπαρών.

1. Όλα με πρόγραμμα
Προγραμματίστε τη ζωή σας με βάση το ωράριο σίτισης του μωρού σας. Με αυτό τον τρόπο θα μπορείτε να έχετε χρόνο και για τη δική σας διατροφή.

2. 5-6 Γεύματα Ημερησίως
Κατά τη διάρκεια της ημέρας εντάξετε 3 ισορροπημένα και ποικίλα γεύ-ματα αλλά και 2-3 ενδιάμεσα σνακ (φρούτα, γιαούρτι ή τυρί χαμηλών λιπαρών, δημητριακά, γάλα κτλ).

3. Ελέγξετε τις θερμίδες
Αποφύγετε την συστηματική κατανάλωση τροφών υψηλών σε θερμίδες που δεν προσφέρουν θρεπτικά συστατικά (τηγανιτά, γλυκά, τσιπς). Καλό είναι να έχετε υγιεινές τροφές σπίτι όταν θέλετε κάτι αντί για γλυκά.

4. Καταναλώστε άφθονο νερο
Πίνετε νερό κατά τη διάρκεια της ημέρας. Η θηλάζουσα μητέρα χρειάζε-ται 2 ½ περίπου λίτρα νερό ή αλλιώς 8-12 ποτήρια ημερησίως. Το νερό βοηθά και στην παραγωγή γάλακτος.

5. Πείτε «Όχι» σε εξαντλητικές δίαιτες
Μην κάνετε ανισόρροπες δίαιτες αλλιώς θα διακοπεί η παραγωγή μητρικού γάλακτος από τον οργανισμό σας. Οι ανάγκες μιας μητέρας που θηλάζει αυξάνονται κατά 500 θερμίδες την ημέρα. Ποτέ δεν πρέπει η διατροφή να μειώνεται πιο κάτω από 1800 θερμίδες την περίοδο του θηλασμού.

6. Ώρα για γυμναστική
Εντάξετε την άσκηση στην ζωή σας! Εάν έχετε το χρόνο και βοήθεια ώστε να έχετε και εσείς λίγο ελεύθερο χρόνο, μην διστάσετε να τον εκμε-ταλλευθείτε για λίγη γυμναστική. Φυσικά καλό είναι να πάρετε τη γνώμη του γυναικολόγου σας, εάν θέλετε να ξεκινήσετε αμέσως μετά την γέννα.

7. Αποφύγετε το αλκοόλ
Ένα ποτηράκι δεν κάνει κακό και ιδιαίτερα εάν καταναλωθεί αμέσως μετά τον θηλασμό.

Μοναδική εμπειρία… Πολλά οφέλη!

  • Ο θηλασμός δημιουργεί καλές βάσεις στην αίσθηση πείνας και κορεσμού για αποφυγή παχυσαρκίας στα μετέπειτα στάδια της ζωής του μωρού.
  • Η μητέρα με το μωρό έχουν στενότερη φυσική επαφή, την οποία ψυχολογικά χρειάζονται και οι δύο.
  • Τις πρώτες ημέρες του θηλασμού, το στήθος παράγει το πρωτόγαλα (colostrum), το οποίο περιέχει αντισώματα. Τα συγκεκριμένα αντισώματα βοηθούν στην προστασία των εντέρων του βρέφους από δι-άφορες ασθένειες.
  • Το μητρικό γάλα είναι αποστειρωμένο από διάφορους παθογόνους μικροοργανισμούς έτσι δεν υπάρχει φόβος για μόλυνση.
  • Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα του μωρού σας. Αυτό σημαίνει ότι ενεργεί σαν ασπίδα στον οργανισμό του μωρού έναντι ασθενειών. Σε περίπτωση που το βρέφος αρρωστήσει, η ανάρρωση του είναι πιο γρήγορη από κάποιο μωρό, το οποίο καταναλώνει γάλα αγοράς.
  • Προστατεύει από διάφορες αλλεργίες που θα μπορούσε να πάθει.
  • Το οικονομικό όφελος είναι μεγάλο αφού δεν χρειάζεται να αγοράζετε βρεφικό γάλα αγοράς ή άλλη τροφή για τους πρώτους μήνες ζωής του μωρού.
  • Φαίνεται να προστατεύει τα βρέφη από την παχυσαρκία, αφού λίγα βρέφη που θηλάζουν είναι παχύσαρκα.
  • Το μητρικό γάλα έχει όλα τα θρεπτικά συστατικά στην καλύτερη μορφή που χρειάζεται το μωρό.
  • Είναι πιο εύκολο και γρήγορο από τα βρεφικά γάλατα αφού δεν χρειάζεται προετοιμασία.

Top Tip!
Το περιττό βάρος της εγκυμοσύνης μπορεί να χαθεί κατά τη διάρκεια του θηλασμού. H μητέρα μπορεί να χάσει μέχρι και 2 κιλά τον μήνα εάν δεν καταναλώ-νει μεγάλες ποσότητες τροφών. Η διαδικασία παραγωγής γάλακτος ανέρχεται στις 700 θερμίδες ανά ημέρα.