Το μηλόξυδο αδυνατίζει; Τι απαντούν οι επιστήμονες;

Food photo created by rawpixel.com - www.freepik.com

Πρόσφατα στο διαδίκτυο κυκλοφορούν πληροφορίες ότι το μηλόξυδο βοηθάει να αδυνατίσουμε. Το μηλόξυδο έχει αποδειχθεί ότι ελέγχει την αύξηση του σακχάρου στο αίμα σε ορισμένους διαβητικούς τύπου 2 και μειώνει την κακή χοληστερίνη. Υποστηρίζεται όμως επιστημονικά ως μέρος της διατροφής μας για να χάσουμε κιλά;

Το μηλόξυδο παρασκευάζεται από μήλα που έχουν υποστεί επεξεργασία, απόσταξη και ζύμωση. Το οξικό οξύ είναι το ενεργό συστατικό στο μηλόξυδο (όπως σε όλα τα ξύδια) και είναι πιθανόν να είναι αυτό που συμβάλλει σε όποια οφέλη για την υγεία.

Αλλά η όξινη φύση του και η υψηλή πιθανότητα βλάβης στο σμάλτο των δοντιών και στο πεπτικό σύστημα, εάν καταναλωθεί αδιάλυτο σε μεγάλες ποσότητες, περιορίζει τόσο τις ερευνητικές μελέτες όσο και την ευρεία χρήση. Αυτό βέβαια δεν εμπόδισε τους κατασκευαστές συμπληρωμάτων διατροφής να το συσκευάζουν σε χάπια, ίσως για να το κάνουν πιο εύγευστο στους καταναλωτές.

Οι επιστημονικές μελέτες σχετικά με την ικανότητα του μηλόξυδου να βοηθά στην απώλεια βάρους είναι περιορισμένες. Σε μικρή σε δείγματα μελέτη, 39 συμμετέχοντες που έπαιρναν 2 κουταλιές της σούπας μηλόξυδο καθημερινά έχασαν 3-4 κιλά στο τέλος των 12 μηνών.

Σε μια μεγαλύτερη μελέτη με 175 υπέρβαρους συμμετέχοντες στους οποίους χορηγούνταν 2 κουταλιές της σούπας κανονικό ξύδι καθημερινά, οι ερευνητές παρατήρησαν παρόμοια απώλεια βάρους 2-4 κιλών. Αν και είναι σημαντικά τα ευρήματα, τέτοια πενιχρά αποτελέσματα δεν βοηθούν για να βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα σε σύγκριση μάλιστα με άλλες επιστημονικά αποδεδειγμένες δίαιτες ή την άσκηση.

Κατά καιρούς ασθενείς αναφέρουν ότι μια κουταλιά της σούπας αραιωμένο μηλόξυδο στη διατροφή, τους κάνει να αισθάνονται χορτάτοι πιο γρήγορα, μειώνοντας κατ′ αυτό τον τρόπο την επιθυμία για σνακ μεταξύ δείπνου και ύπνου.

Μια μικρή σε δείγματα μελέτη ισχυρίστηκε ότι το επίπεδο κορεσμού (αίσθημα κορεσμού) σχετίζεται με την ποσότητα οξικού οξέος που καταναλώθηκε. Μήπως λοιπόν το μηλόξυδο βοηθά στην απώλεια βάρους μέσω της καταστολής της όρεξης; Μπορεί, αλλά έως τώρα δεν υπάρχουν τα επιστημονικά εκείνα στοιχεία για να το τεκμηριώσουν.

Σίγουρα, άλλα ξύδια όπως το βαλσάμικο και το ξύδι κρασιού είναι γνωστό ότι αποτελούν σημαντικό μέρος της μεσογειακής διατροφής. Εκτός του ότι βοηθά τους διαβητικούς να αποφεύγουν τις αυξήσεις του σακχάρου μετά το γεύμα, ένα από τα καλύτερα μελετημένα οφέλη του είναι η αντιοξειδωτική του ικανότητα να ελέγχει ή να μειώνει την κακή χοληστερίνη.

Εάν ο γιατρός μας συμβουλεύει να προσθέσουμε ξύδι στη διατροφή μας, το χρησιμοποιούμε με ασφάλεια σε ντρέσινγκ για σαλάτες αραιώνοντας 3 μέρη ελαιόλαδου σε 1 μέρος ξίδι.

Το πιο σημαντικό όμως είναι να θυμόσματε ότι, μια θρεπτική δίαιτα με καθημερινή άσκηση παραμένει ο ακρογωνιαίος λίθος ενός επιστημονικά αποδεδειγμένου προγράμματος απώλειας βάρους.

 

Πηγή