Ποιες τροφές βοηθούν στην απώλεια βάρους;

Woman photo created by rawpixel.com - www.freepik.com

Το κύριο χαρακτηριστικό μιας δίαιτας για απώλεια βάρους όπως είναι γνωστό είναι οι μειωμένες θερμίδες. Μαζί με τη φυσική δραστηριότητα, τον επαρκή ύπνο, την εγκράτεια και τις θυσίες να μην καταναλώσετε τα αγαπημένα σας λιπαρά εδέσματα όσο είστε σε δίαιτα, θα καταφέρετε να έχετε το επιθυμητό αποτέλεσμα. Τα καλά νέα είναι ότι πολλές φορές το είδος των τροφών μπορεί να αποτελέσει σύμμαχο σε αυτή την προσπάθεια και να επιταχύνει την διαδικασία αυτή. Ποιες είναι αυτές; Σας παραθέτουμε επτά ποτά, καρυκεύματα και τροφές που σίγουρα θα βοηθήσουν στον στόχο σας.

  1. Νερό
    Η κατανάλωση νερού βοηθά στις χημικές αντιδράσεις του οργανισμού συμπεριλαμβανομένου και της καλής λειτουργίας του μεταβολισμού. Συγκεκριμένα, το νερό είναι απαραίτητο για την «αποτοξίνωση» του οργανισμού από βλαβερές ουσίες που μπορεί να έχουν συγκεντρωθεί καθώς εμποδίζουν την ομαλή λειτουργία της μεταβολικής διαδικασίας. Έρευνες που έχουν γίνει κατά διαστήματα έδειξαν ότι η κατανάλωση 500ml νερού μία ώρα πριν το γεύμα αυξάνει τις καύσεις του οργανισμού, δηλαδή αυξάνει τον μεταβολισμό μέχρι και 30% για περίπου μία ώρα.
  2. Πράσινο τσάι
    Η συστηματική κατανάλωση πράσινου τσαγιού και η ικανοποιητική κατανάλωση σε κατεχίνες (690 mg/ημέρα) αυξάνει τις καύσεις του οργανισμού, και βοηθά στην οξείδωση των λιπών κυρίως στην κοιλιά. Οι κατεχίνες είναι μία ομάδα δραστικών ενώσεων οι οποίες ανήκουν στην οικογένεια των φλαβονοειδών.
    Επιπλέον, ενισχύει τη δράση της ινσουλίνης, που οφείλεται στο φαινολικό συστατικό του τσαγιού τη επιγαλλοκατεχίνη, το οποίο αυξάνει την ευαισθησία των ιστών στην ινσουλίνη και αναστέλλει τη δράση του ενζύμου α-αμυλάση, δηλαδή την διάσπαση υδατανθράκων.
  3. Αυγά
    Τα αυγά περιέχουν πρωτεΐνη ψηλής βιολογικής αξίας. H πρωτεΐνη προκαλεί μεγαλύτερη τροφογενή θερμογένεση στον οργανισμό από ότι οι υδατάνθρακες και τα λίπη, δηλαδή, ενέργεια που ξοδεύει ο οργανισμός για να γίνει η πέψη ενός θρεπτικού συστατικού.
    Επιπρόσθετα, η πρωτεΐνη εμποδίζει την απότομη άνοδο του σακχάρου στο αίμα και τη μετέπειτα απότομη πτώση του, κάτι που προκαλεί πείνα και οδηγεί στην υπερκατανάλωση τροφής. Τέλος, η λεκιθίνη, γαλακτωματοποιητής που υπάρχει στο αυγό, έχει την ιδιότητα να γαλακτωματοποιεί τα λίπη της τροφής και να βοηθά στη μειωμένη απορρόφηση της διατροφικής χοληστερίνης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να εμποδίζει τη συσσώρευσή του λίπους στον οργανισμό. Ένα μέτριο αυγό έχει περίπου 70-100 θερμίδες και δίνει 6-10 γραμμάρια πρωτεΐνης.
  4. Κανέλα
    Η κανέλα μπορεί να μιμηθεί τη βιολογική δραστηριότητα της ινσουλίνης με αποτέλεσμα να αυξάνει τον μεταβολισμό της γλυκόζης. Γνωρίζοντας ότι τα ψηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα μπορούν να οδηγήσουν σε αυξημένη αποθήκευση λίπους στο σώμα, η κανέλα βοηθά στην πρόληψη αυτής της αποθήκευσης λίπους με αποτέλεσμα το χάσιμο βάρους.
    Επιπλέον, η κανέλα καθυστερεί επίσης τη διέλευση τροφών από το στομάχι στο έντερο. Κατά συνέπεια, αισθάνεστε κορεσμό για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Μελέτες δείχνουν ότι το κοιλιακό λίπος είναι πιο ευαίσθητο στις επιδράσεις της κανέλας από το λίπος από υπόλοιπα μέρη του σώματος.
  5. Γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα
    Φαίνεται από έρευνες ότι στην απώλειας βάρους, εκτός από τον περιορισμό των θερμίδων, θα πρέπει να δίνεται προσοχή στην ικανοποιητική πρόσληψη ασβεστίου, κυρίως από τα γαλακτοκομικά. Το ασβέστιο που προσλαμβάνετε μέσω διατροφής πιστεύεται ότι έχει ουσιώδη σημασία στη ρύθμιση του ενεργειακού μεταβολισμού και κυρίως στο μεταβολισμό του λίπους. Δίαιτες πλούσιες σε ασβέστιο φαίνεται πως αυξάνουν τη λιπόλυση και συμβάλλουν στη διατήρηση του μεταβολισμού, συντελώντας με αυτό τον τρόπο στην απώλεια του σωματικού βάρους και μείωση στο ποσοστό λίπους από την κοιλιά.
  6. Φυτικές ίνες
    Οι φυτικές ίνες κυρίως οι διαλυτές καθυστερούν την κένωση του στομάχου, και την απορρόφηση των υδατανθράκων, με αποτέλεσμα τη πιο ομαλή αύξηση του σακχάρου στο αίμα μετά το γεύμα και αποφυγή έκκρισης μεγάλης ποσότητας ινσουλίνης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα επίπεδα σακχάρου να είναι σταθερά με αποτέλεσμα τον καλύτερο έλεγχο του αισθήματος της πείνας.
    Τέλος, με βάση κάποιες θεωρείες οι άνθρωποι καταναλώνουν περίπου τον ίδιο όγκο τροφής καθημερινά, ανεξαρτήτως θερμίδων. Οι φυτικές ίνες αυξάνοντας τον όγκο της τροφής που καταναλώνετε χωρίς επιπλέον θερμίδες, προκαλούν κορεσμό, συμβάλλοντας έτσι στον έλεγχο του βάρους. Με την κατανάλωση φυτικών ινών η ταυτόχρονη κατανάλωση υγρών είναι αναγκαία για αποφυγή εντερικών προβλημάτων.
  7. Μαύρη σοκολάτα
    Μικρή ποσότητα μαύρης σοκολάτας με κακάο πάνω από 70% μπορεί να περιορίσει τις λιγούρες αφού θεωρείται αγχολυτική τροφή. Τα υψηλά επίπεδα στρες μπορεί να οδηγήσουν σε αύξηση της κορτιζόλης, η οποία με τη σειρά της αυξάνει την όρεξη και τη συναισθηματική πείνα. Επιπλέον, η μαύρη σοκολάτα περιέχει φλαβονόλες, οι οποίες μπορούν να μειώσουν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.

 

Με  τη συνεργασία της Παναγιώτας Τσόκκου-Schou, RDN, Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος