Η «τέχνη» της συγχώρεσης, μας κάνει καλό!

People photo created by rawpixel.com - www.freepik.com

Η συγχώρεση μπορεί πραγματικά σε ορισμένες περιπτώσεις να είναι μια πρόκληση για διάφορους λόγους. Κάποιες φορές η συγχώρεση ως κομμάτι μιας σχέσης μας, οποιασδήποτε μορφής, μπορεί να συγχέεται με το ότι δίνουμε στον άλλον το «οκ» να κάνει ξανά ό,τι μας πλήγωσε ή στεναχώρησε ή θύμωσε. Έτσι καταλήγουμε να μη συγχωρούμε και να γινόμαστε απόλυτοι και επιθετικοί προς τους γύρω μας. Ωστόσο πρέπει να διαχωρίσουμε την αποδοχή μιας κακής συμπεριφοράς ως ενθάρρυνση για επανάληψη, με την ουσιαστική συγχώρεση που προέρχεται από την προσπάθεια να κατανοήσουμε τα κίνητρα που οδήγησαν σε αυτά, βρίσκοντας ενδεχομένως και τους εαυτούς μας να έχουν ένα μερίδιο ευθύνης σε ό,τι έγινε. Η κατάσταση μπορεί να είναι ακόμα δυσκολότερη όταν το άτομο που μας έκανε κάτι δεν φαίνεται να αξίζει τη συγχώρεση μας, μέσα από τα λόγια και τις πράξεις του.

Παρ’ όλα αυτά είναι καλό να γνωρίζουμε ότι η συγχώρεση δεν εκφράζεται μόνο λεκτικά, αλλά και βιωματικά μέσα από τα συναισθήματα που εμφανίζονται με αφορμή το άτομο που έχουμε απέναντί μας. Πρόκειται δηλαδή για μια ενεργή διαδικασία στην οποία το άτομο λαμβάνει μια συνειδητή απόφαση να αφήσει πίσω τα αρνητικά συναισθήματα είτε η άλλη πλευρά το αξίζει είτε όχι. Καθώς, λοιπόν, το άτομο απελευθερώνεται από τον θυμό, τη δυσαρέσκεια και την εχθρότητα, αρχίζει να βιώνει συμπόνια και ορισμένες φορές ακόμη και στοργή για εκείνον που το αδίκησε με τη στάση του.

Είτε πρόκειται για μια απλή ένταση με τον σύντροφό σας είτε για μια μακροχρόνια εχθρότητα προς κάποιο συγγενή ή πρόσωπο του κοινωνικού περιβάλλοντος, η άλυτη αυτή σύγκρουση μπορεί να γίνει βαθύτερη από ό,τι συχνά αντιλαμβανόμαστε επηρεάζοντας αρνητικά μέχρι και την υγεία μας. Μελέτες έχουν δείξει ότι η συγχώρεση μπορεί να έχει σημαντικά οφέλη για την υγεία μειώνοντας τον κίνδυνο καρδιακής προσβολής, βελτιώνοντας τα επίπεδα χοληστερόλης, αλλά και την ποιότητα του ύπνου. Ταυτόχρονα βελτιώνεται η αρτηριακή πίεση και τα επίπεδα κατάθλιψης και άγχους. Ας έχουμε, επομένως, στο μυαλό μας τα εξής:

  • Όταν συγχωρείτε κάποιον, συγχωρείτε τον εαυτό σας
    Μπορεί να ακούγεται τετριμμένο ωστόσο είναι αλήθεια. Όταν κρατάμε ανοιχτό ένα μέτωπο με κάποιον άνθρωπο του περιγύρου μας, ένα μέρος του θυμού μας επιστρέφει εναντίον μας κάνοντας να αισθανόμαστε αδυναμία, άγχος, έλλειψη ενέργειας και κόπωση. Αναγνωρίζοντας την ανθρώπινη πλευρά του άλλου, αναγνωρίζουμε και την προσωπική μας ανθρώπινη πλευρά συγχωρώντας μας για τους χειρισμούς που μπορεί να έφεραν την κατάσταση αυτή στη ζωή μας.
  • Η συγχώρεση σας ελευθερώνει
    Κυριολεκτικά και μεταφορικά. Κυριολεκτικά οριοθετώντας τη σχέση με τον συγκεκριμένο άνθρωπο, προχωρώντας με πιο σταθερά βήματα στη μεταξύ μας σχέση, αν αυτή συνεχίζεται, είτε εκτός αυτής, αν λήγει. Μεταφορικά μέσα από την βίωση θετικότερων συναισθημάτων που ενισχύουν την ευεξία και την υγεία.
  • Η συγχώρεση βοηθά την υγεία σας
    Τα αρνητικά συναισθήματα κλέβουν την ενέργειά σας και επηρεάζουν το σώμα, το μυαλό και το πνεύμα σας. Ο θυμός, το στρες, η κατάθλιψη και το υπερβολικό άγχος δημιουργούν αρνητική επίδραση στο σώμα σας.

 

Ιατρικό Κέντρο Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας Θάνου Ασκητή
Αθαλάσσας 62, 1ος όροφος

Στρόβολος, Λευκωσία
Τηλ.: 22459555
www.askitis-cy.com
Βρείτε μας και στο Facebook