Τρίτη Ηλικία: Γεροί και Δυνατοί κάθε μέρα!

Γιατί οι ηλικιωμένοι τρώνε πολύ έως καθόλου; Πώς μπορούμε να τους βοηθήσουμε να είναι γεροί και δυνατοί με σωστή διατροφή;
Είναι αλήθεια πως η πάροδος του χρόνου φέρνει φθορές στο ανθρώπινο σώμα. Αυτό που τις επιδεινώνει είναι οι λανθασμένες διατροφικές συνήθειες των ατόμων τρίτης ηλικίας.
Γι’ αυτό και παρουσιάζεται έλλειψη βιταμινών και ιχνοστοιχείων στο διαιτολόγιό τους. Είναι αναγκαίο, λοιπόν, η διατροφή αυτών των ατόμων να είναι ισορροπημένη και να συνδυάζεται με καθημερινή άσκηση.

4 Διατροφικά προβλήματα
Οι ολοένα και αυξανόμενες ανάγκες των ηλικιωμένων καθώς και οι σημαντικές ελλείψεις μετάλλων, όπως το ασβέστιο λόγω μείωσης της οστικής πυκνότητας, ελλοχεύουν κινδύνους για την υγεία τους. Συχνά παρουσιάζουν διατροφικές διαταραχές όπως παχυσαρκία, λιποσαρκία, ασιτία αλλά και άλλα γαστρεντερικά προβλήματα.  Γιατί παρουσιάζουν τα πιο πάνω προβλήματα και πως μπο-ρούμε να αντιμετωπίσουμε την κάθε κατάσταση, ξεχωριστά;

1. Παχυσαρκία
Η παχυσαρκία εμφανίζεται σε αρκετούς ηλικιωμένους εξαιτίας του μειωμένου βασικού μεταβολισμού που επέρχεται με την πάροδο του χρόνου. Οι ανάγκες σε θερμιδική πρόσληψη ανέρχονται στις 25% λιγότερες θερμίδες, από εκείνες της ενήλικης ζωής. Παράλληλα, επέρχεται και η μείωση της ευκινησίας των ανθρώπων αυτών λόγω φθοράς του σώματος.
Τι να κάνετε!
Για την καταπολέμηση της παχυσαρκίας χρειάζεται μια εξατομικευμένη διατροφή, μειωμένη σε θερμιδική πρόσληψη καιαυξημένη φυσική δραστηριότητα ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε ατόμου.  Οποιοδήποτε είδος άσκησης μπορεί να βοηθήσει στην καλή κυκλοφορία του αίματος και λειτουργία των πνευμόνων, καθώς και στη μείωση της κατάθλιψης και του άγχους ώστε το άτομο να αποκτήσει αυτοπεποίθηση και να αυξηθεί ο αυτοσεβασμός.

2. Λιποσαρκία-Ασιτία
Το φαινόμενο της λιποσαρκίας εμφανίζεται σε αρκετά άτομα τρίτης ηλικίας. Η μειωμένη όρεξη ενδέχεται να οφείλεται σε στο-μαχικές διαταραχές, ξηροστομία, ναυτία, μοναξιά, ασθένειες, ψυχολογικά προβλήματα ή ακόμη λόγω κοινωνικοοικονομικών παραγόντων όπως αλλαγή διατροφικών συνηθειών σε νοσο-κομεία ή γηροκομία, ή λόγω μειωμένου εισοδήματος. Η ασιτία και η κακή διατροφή καταλήγει σε ελλείψεις μακροθρεπτικών συστατικών, όπως είναι η πρωτεΐνη που βοηθά στη μυϊκή μάζα, ή μικροθρεπτικών, όπως το ασβέστιο, ο σίδηρος και διαφόρων βιταμινών, όπως οι αντιοξειδωτικές βιταμίνες Α, Γ και Ε που βο-ηθούν και στο ανοσοποιητικό σύστημα.
Τι να κάνετε!
• Είναι σημαντικό, το άτομο με την πιο πάνω διαταραχή να επισκεφθεί κάποιον ειδικό ώστε να σχεδιάσει εξατομικευμένο διαιτολόγιο.
• Ενδεχομένως να χρειαστεί η χορήγηση συμπληρωμάτων βιταμινών και ιχνοστοιχείων, ενώ κάποιες φορές χρειάζονται και σκευάσματα εμπλουτισμένα με θερμίδες για την κάλυψη των αναγκών.

3. Μάσηση- κατάποση- δυσφαγία
Αρκετές φορές οι ηλικιωμένοι δυσκολεύονται στη μάσηση και την κατάποση. Αυτό κάνει, αυτά τα άτομα, επιρρεπή στην ασιτία και αφυδάτωση, ανάλογα με την σοβαρότητα της κατάστασής τους.
Τι να κάνετε!
• Η τροποποίηση των γευμάτων σε αυτές τις περιπτώσεις είναι αναγκαία έτσι ώστε, οι ηλικιωμένοι, να καταναλώνουν τις τρο-φές, χωρίς δυσκολία.
• Η κατανάλωση μαλακών τροφών (π.χ. γιαούρτι, πουρές πα-τάτας ή άλλων φρούτων και λαχανικών, κρέμες, μαγειρεμένα δημητριακά, κομμάτια κρέατος, χωρίς πολλές ίνες, όσπρια και αυγά βραστά) θα πρέπει να ρυθμίζεται ανάλογα με την σοβα-ρότητα της δυσφαγίας του ατόμου.

4. Δυσκοιλιότητα
Η δυσκοιλιότητα επέρχεται σαν αποτέλεσμα της μειωμένης κινητικότητας, της αύξησης των φαρμάκων καθώς και της μειωμένης πρόσληψης φυτικών ινών και υγρών.
Τι να κάνετε!
Η αύξηση υγρών και φυτικών ινών, δηλαδή η κατανάλωση φρούτων, λαχανικών, δημητριακών ολικής αλέσεως καθώς και κριθαρένιου ή ολοσίταρου ψωμιού, βοηθά στην μείωση του προβλήματος.

«Ποιες βιταμίνες είναι απαραίτητες;»

Θρεπτικά συστατικά Δράση Πηγή
Βιταμίνη Δ Απαραίτητη στο μεταβολισμό του ασβεστίου και για την υγεία των οστών Έκθεση στο ήλιο, σολομός, σαρδέλες, γαρίδες, εμπλουτισμένο γάλα
Βιταμίνη Γ Αντιοξειδωτική βιταμίνη, βοηθά στο ανοσοποιητικό σύστημα Εσπεριδοειδή, φράουλες, ντομάτες, μπρόκολο
Βιταμίνη Ε Αντιοξειδωτική βιταμίνη, αυξάνει την θνησιμότητα Φυτικά έλαια και μαργαρίνες
Βιταμίνη Α Αντιοξειδωτική βιταμίνη, βοηθά στο ανοσοποιητικό σύστημα Συκώτι βοδινό , αυγό, γάλα
Ασβέστιο Είναι το κύριο συστατικό των οστών. Ομαλοποιεί την καρδιακή λειτουργία Γάλα, γαλακτοκομικά προϊόντα, σπανάκι, ταχίνι, σαρδέλες (κόκκαλα)
Σίδηρος Συστατικό της αιμοσφαιρίνης. Βοηθά την αναπνοή και διευκολύνει την λειτουργία των αδένων και του εγκεφάλου Συκώτι, κρέας, σπανάκι, αβοκάντο, αγκινάρα, όσπρια, εμπλουτισμένα δημητριακά

 

Tips για καλύτερη ζωή!

  • Μία σωστή διατροφή βασίζεται στην Μεσο-γειακή Πυραμίδα και αποτελείται από: δη-μητριακά, φρούτα, λαχανικά, όσπρια, γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα, κρέας χωρίς ορατό λίπος, ψάρι, αυγά και ελαιόλαδο.
  • Καλό θα ήταν να καταναλώνετε άφθονο νερό, τουλάχιστον 6 ποτήρια καθημερινά, ώστε να αποφευχθεί η αφυδάτωση.
  • Η αποφυγή λιπαρών, τηγανητών, γλυκών και αρτοπαρασκευασμάτων βοηθά στην αντιμετώπιση της παχυσαρκίας και στις δι-άφορες ασθένειες όπως διαβήτη και καρδι-οπάθειες.
  • Η διατροφή που περιέχει ποικιλία τροφών και τα μικρά και συχνά γεύματα βοηθούν και στην απώλεια βάρους και συμβάλλουν στην αύξηση της όρεξης, στα άτομα που παρου-σιάζεται μείωση.
  • Τα γεύματα με παρέα βοηθούν στην ισορρο-πημένη διατροφή αφού όπως διαπιστώθηκε μετά από έρευνες υπάρχει αυξημένο αίσθη-μα ικανοποίησης.
  • Η σωματική δραστηριότητα είναι σημαντικό να ενταχθεί, όσο είναι εφικτό, στη ζωή των ηλικιωμένων αφού θα βοηθήσει στην αύξηση του μεταβολισμού, τη μείωση της άνοιας και φυσικά στην πρόληψη διαφόρων ασθενειών.