“Ήρθε η ώρα να αφήσεις το tablet”

Woman photo created by freepik - www.freepik.com

Σύμφωνα με τις συστάσεις της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιατρικής ο επιτρεπόμενος χρόνος έκθεσης των παιδιών ηλικίας 2-5 είναι το μέγιστο μία ώρα. Καθώς κάτω των 2 χρόνων δεν προτείνεται η έκθεση σε ηλεκτρονικά και οθόνες, ενώ άνω των 5 χρόνων, συστήνεται ο χρόνος έκθεσης να είναι με βάση την ηλικία του παιδιού και να υπάρχουν σαφή όρια.

Είναι αλήθεια πως ο χρόνος που αφιερώνουν τα παιδιά στα ηλεκτρονικά είναι μέχρι και πενταπλάσιος από ότι ενδείκνυται. Άλλωστε, πόσοι ενήλικες δεν τα χρησιμοποιούν εκτός από βασικό μέσο επικοινωνίας, και ως μέσο χαλάρωσης και αποφυγής από την κούραση και την ένταση της μέρας; Πλέον η χρήση των ηλεκτρονικών εξυπηρετεί το να κρατά τα παιδιά ήσυχα και απασχολημένα και να χαρίζουν στιγμές ηρεμίες στους γονείς που τρέχουν να προλάβουν τους ρυθμούς της καθημερινότητας, καθώς και ως δωροδοκία ώστε να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις των γονιών.

Ποιες είναι οι επιπτώσεις της απεριόριστης χρήσης των ηλεκτρονικών;
Η απεριόριστη χρήση των ηλεκτρονικών με τα εντυπωσιακά γραφικά εμποδίζουν την ανάπτυξη της φαντασίας του παιδιού καθώς και την συγκέντρωση του. Ο πραγματικός κόσμος φαντάζει βαρετός σε σχέση με τον εικονικό κόσμο των παιχνιδιών. Λογικό τα παιδιά
να δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν τις απλές και βαρετές κατ’ εκείνους διαδικασίες μάθησης. Χρησιμοποιώντας τα αλόγιστα, δεν δίνεται η ευκαιρία ή ο χρόνος στο παιδί ώστε να βαρεθεί και να βρει τρόπο να διαχειριστεί αυτό το συναίσθημα ή να γίνει δημιουργικό.

Με το πάτημα ενός κουμπιού το παιδί μπορεί να βρίσκεται ή να κάνει ότι θέλει γεγονός που του στερεί τις ευκαιρίες για ανάπτυξη της αυτορρύθμισης και της υπομονής. Αν κάθε φορά που το παιδί βαριέται, ή θυμώνει ή είναι αναστατωμένο τα ηλεκτρονικά χρησιμοποιούνται ως το μέσο για να ηρεμεί ή να του αποσπάται η προσοχή του πως θα μάθει να διαχειρίζεται αυτά τα συναισθήματα μεγαλώνοντας;

Τα παιδιά μαθαίνουν να αλληλοεπιδρούν μέσω μιας οθόνης και όχι μέσω πραγματικών διαπροσωπικών αλληλεπιδράσεων. Οι πρόσωπο με πρόσωπο αλληλεπιδράσεις δίνουν στα παιδιά ευκαιρίες για ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας και έκφρασης και δημιουργίας υγιών σχέσεων. Η επικοινωνία δεν είναι μόνο λέξεις, είναι εκφράσεις του προσώπου και του σώματος, είναι η ικανότητα παρατήρησης και επεξεργασίας του συναισθήματος του συνομιλητή μας και κατά συνέπεια η ανάπτυξη της ενσυναίσθησης, στοιχεία σημαντικά
για την δημιουργία στενών συναισθηματικών σχέσεων.

Σύμφωνα με έρευνες η απεριόριστη χρήση των ηλεκτρονικών σχετίζεται με ψηλά ποσοστά παιδικής κατάθλιψης, δυσκολία διαχείρισης των αρνητικών συναισθημάτων, άγχος, κοινωνική φοβία καθώς και προβλήματα συμπεριφοράς.

Top Tips!
• H λύση δεν είναι η απόλυτη απαγόρευση και αποφυγή της χρήσης των ηλεκτρονικών αλλά η οριοθέτηση τους ανάλογα με την ηλικία του παιδιού.
• Χρησιμοποιήστε τα με μέτρο ως μέσο χαλάρωσης, απασχόλησης, και επικοινωνίας με ένα πιο υγιή, λειτουργικό και εκπαιδευτικό τρόπο.
• Ακόμα κι αν τα ίδια δυσκολεύονται ή αρνούνται να ξεκολλήσουν προσπαθήστε να τα παροτρύνεται να ασχολούνται με πιο δημιουργικές δραστηριότητες ή δραστηριότητες που προωθούν την πρόσωπο με πρόσωπο αλληλεπίδραση.

 

Με τη συνεργασία της Σοφίας Κότσαπα, Κλινική Ψυχολόγος με BSc στη Ψυχολογία και ΜSc στη ψυχική υγεία παιδιού και οικογένειας και ΜSc στην Κλινική Ψυχολογία.
Στοιχεία επικοινωνίας: Facebook