Από το back to School στο back to e-school! Πόσο έτοιμοι είμαστε στην Κύπρο;

Education photo created by freepik - www.freepik.com

Τον περασμένο Μάρτιο, λόγω κορωνοϊού, τα σχολεία έκλεισαν σε 191 χώρες του κόσμου, 1,5 δις μαθητές και 63 εκατ. εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ουσιαστικά κλείστηκαν στα σπίτια τους, με τις περισσότερες από τις χώρες αυτές, να στρέφονται στο ψηφιακό σχολείο, και την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Αυτό έγινε και στην Κύπρο, όπου η απουσία ενός ολοκληρωμένου συστήματος εξ αποστάσεως ψηφιακής εκπαίδευσης, οδήγησε σε γρήγορες και πολλές φορές μπαλωματικές
λύσεις. Το ζήτημα είναι εάν η νέα σχολική χρονιά, με το σχολείο να είναι πλέον περισσότερο ψηφιακό και η εκπαίδευση ολοένα και περισσότερο εξ αποστάσεως, θα μας βρει απροετοίμαστους!

Εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση… Και πάλι απροετοίμαστοι;
Είναι πια αντιληπτό ότι και χωρίς κορωνοϊό, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ήρθε για να μείνει και να εξελιχθεί. Οπότε, αυτό που χρειαζόμαστε είναι ένα νέο εκπαιδευτικό σύστημα, ένα σύστημα που είναι πολύ πιο αποτελεσματικό και πολύ πιο ισχυρό από αυτό που χρησιμοποιούμε τώρα.

Η υψηλή τεχνολογία είναι καταλύτης για ένα νέο εκπαιδευτικό σύστημα που θα δώσει στους σημερινούς μαθητές τη γνώση και την εμπειρία ώστε να ανταποκριθούν στο αύριο.

Τι χρειαζόμαστε;
Χρειαζόμαστε πρώτα απ’ όλα (γρήγορη) πρόσβαση στο διαδίκτυο για όλους, πρόσβαση σε υπολογιστή και κινητό τηλέφωνο, εκπαιδευμένους στις τεχνολογίες δασκάλους και
καθηγητές, χρειαζόμαστε γονείς που να αντιλαμβάνονται και να μπορούν να διαχειριστούν το νέο περιβάλλον. Το κυριότερο, χρειαζόμαστε ένα εξελιγμένο σε όλες του τις παραμέτρους ψηφιακό εκπαιδευτικό σύστημα.

Εκείνοι που προφανώς είναι πανέτοιμοι να λειτουργήσουν μέσα από ένα τέτοιο σύστημα, είναι οι μαθητές, ακόμα και τα πρωτάκια που πάνε αυτές τις μέρες σχολείο, χειρίζονται τάμπλετ και κινητά καλύτερα από τους δασκάλους τους, έχουν πλέον στο DNA τους αυτά τα μέσα εκπαίδευσης και μάθησης.

Παγκοσμίως, η διδασκαλία και η μάθηση άλλαξαν!
Τα εκπαιδευτικά συστήματα παγκοσμίως έχουν αναγνωρίσει ότι ενώ τα σχολεία ανοίγουν ξανά, η διδασκαλία και η μάθηση άλλαξαν μόνιμα λόγω της πανδημίας. Στο διάστημα από
τον περασμένο Φεβρουάριο μέχρι τώρα, μία χώρα ξεχώρισε στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και στο ψηφιακό σχολείο, γιατί είχε από χρόνια προετοιμαστεί – είναι η Εσθονία.
Σε ολόκληρη την Ευρώπη, το κλείσιμο των σχολείων δεν δημιούργησε ιδιαίτερα προβλήματα, επειδή ήδη υπήρχαν και λειτουργούσαν – ήταν εξοικειωμένοι μαθητές και εκπαιδευτικοί – με τις εθνικές εκπαιδευτικές πλατφόρμες – κάτι που δεν είχε η Κύπρος. Στην Ιταλία λειτουργεί το La Scuola del Futuro, Oggi (το Σχολείο του αύριο, σήμερα), στην Ιρλανδία το Scoilnet (σχολικό δίκτυο), στην Γαλλία το Ma classe à la maison (η τάξη μου στο σπίτι).

Το παράδειγμα/πρότυπο της Εσθονίας
Αν χρειαζόμαστε παράδειγμα, να δούμε αυτό της Εσθονίας, αυτού του μικρού κράτους της Βαλτικής, που τα τελευταία χρόνια κατέχει τα ηνία στην ψηφιακή εξέλιξη.
Εκεί, έχουν προωθήσει επιτυχώς την ποιοτική διαδικτυακή μάθηση για μαθητές και μάλιστα έχουν έγκαιρα – με την διάθεση οικονομικών και ψηφιακών πόρων – ψηφιοποιήσει
και εντάξει (από το 2016) στην πλατφόρμα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και ψηφιακού σχολείου e-Koolikott (ψηφιακή σχολική τσάντα) όλο το εκπαιδευτικό αναλυτικό πρόγραμ-
μα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Επίσης, είχαν έγκαιρα εκπαιδεύσει τους δασκάλους στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους στον ψηφιακό γραμματισμό και στο πώς να διδάσκουν το ημερήσιο πρόγραμμα μαθημά-
των μέσω του διαδικτύου. Στην Εσθονία, δεν έγιναν βέβαια όλα σε μια μέρα, ούτε σε ένα – δύο μήνες. Το e-Koolikott προγραμματίζεται, υλοποιείται και εξελίσσεται εδώ και 25 χρόνια, από τότε που απέκτησε την ανεξαρτησία της το 1990, με συνεχείς μακροπρόθεσμες επενδύσεις σε τεχνολογικές υποδομές και ψηφιακούς πόρους, αλλά και στρατηγικές προσπάθειες για την προώθηση της ποιότητας στις διαδικτυακές εκπαιδευτικές εμπειρίες, η οποίες είχαν ως αποτέλεσμα υψηλό επίπεδο εμπιστοσύνης των πολιτών στις τεχνολογικές λύσεις.

Η Εσθονία, στις αρχές της περασμένης δεκαετίας του 2000, είχε ήδη προχωρήσει στην ανάπτυξη ψηφιακών πόρων για διαδικτυακή διδασκαλία και μάθηση με ιδιαίτερη εστίαση
στην ανάπτυξη δεξιοτήτων ψηφιακού γραμματισμού μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών. Δύο ιδρύματα που υποστηρίζονται από την κυβέρνηση έπαιξαν σημαντικό ρόλο: Το Ίδρυμα
Innove , που ιδρύθηκε το 2003 για να παρέχει υποστήριξη υλοποίησης για το Υπουργείο Παιδείας και Έρευνας, και το Ίδρυμα Τεχνολογίας Πληροφοριών για την Εκπαίδευση
(HITSA), που ιδρύθηκε το 2013 για την προώθηση της ανάπτυξης ψηφιακών δεξιοτήτων στην εκπαίδευση.

Οι εκπαιδευτικοί, οι ειδικοί στα θέματα, τα πανεπιστήμια και οι ιδιωτικοί εκδότες μπορούν όλοι να δημοσιεύσουν πόρους στο e-Koolikott, και ομάδες εμπειρογνωμόνων θεματικών τομέων είναι υπεύθυνες για τον έλεγχο της ποιότητας των πόρων αυτών. Οι γονείς έχουν επίσης πρόσβαση στο e-Koolikott, για την υποστήριξη της μάθησης των
παιδιών στο σπίτι.

Στην Εσθονία, από το 2015 ισχύει νόμος που απαιτεί όπως όλα τα νέα έντυπα βιβλία να διατίθενται και σε ψηφιακή μορφή, ενώ όλα τα σχολικά βιβλία και βοηθήματα είναι δωρεάν στην ψηφιακή τους μορφή.

Ψηφιακά, γίνεται και η διαδικασία αξιολόγησης των μαθητών, αλλά και των δασκάλων, μέσω της πλατφόρμας e-Kool (ψηφιακό σχολείο), που αναπτύχθηκε το 2002 και την χρησιμοποιούσαν – πριν την πανδημία – το 85% των σχολείων. Το e-Kool επιτρέπει στους καθηγητές να καταγράφουν τους βαθμούς των μαθητών, να δημοσιεύουν και να συλλέγουν
μαθητικές εργασίες και να στέλνουν μηνύματα στους γονείς.

Top Tip!
Όπως και να εξελιχθεί η κατάσταση στα σχολεία, είναι φανερό ότι φέτος περνάμε από το Back to school back to e-scool και υπό τις καλύτερες υγειονομικές συνθήκες, πλέον δεν υπάρχει οπισθοδρόμηση, το επόμενο στάδιο θα είναι το υβριδικό σχολείο, με φυσική και εικονική παρουσία. Η Κύπρος έχει ένα παράδειγμα με το βέλτιστο αποτέλεσμα για να ακολουθήσει. Οι μαθητές είναι το ίδιο πανέτοιμοι όπως και οι Εσθονοί συμμαθητές τους, καιρός να ετοιμαστούμε και οι άλλοι όλοι και κυρίως το κράτος.