Crash Test: Καρπούζι VS Πεπόνι

Είναι δύο από τα πιο διάσημα φρούτα του καλοκαιριού. Και τα δύο αποτελούν υγιεινές και δροσιστικές επιλογές φρούτων. Ποια είναι όμως η διαφορά τους και τελικά ποιο είναι, διατροφικά, ανώτερο;

Η διατροφική αξία των δύο φρούτων κυμαίνεται περίπου στις ίδιες θερμίδες, την ίδια ποσότητα νερού και ίδια μακροθρεπτικά συστατικά, δηλαδή, πρωτεΐνη, υδατάνθρακες
και λιπαρά. Ας δούμε αναλυτικά τις διαφορές και τα θρεπτικά τους συστατικά!

Βιταμίνη Α και Β-Καροτένιο
Και τα δύο φρούτα περιέχουν βιταμίνη Α και Β-καροτένιο, με το πεπόνι να έχει τις υψηλότερες ποσότητες. Η βιταμίνη Α είναι λιποδιαλυτή βιταμίνη και ο κύριος ρόλος της είναι
η υγεία των ματιών αφού συμμετέχει στο σχηματισμό της ροδοψίνης, χρωστικής των ματιών που εμπλέκεται στη νυχτερινή όραση. Η βιταμίνη αυτή είναι απαραίτητη για το σχηματισμό νέων κυττάρων, βοηθά στο ανοσοποιητικό σύστημα μέσω της αντιοξειδωτικής της δράσης και συμβάλλει στην ανάπτυξη του εμβρύου και των οστών. Το βήτα-καροτένιο έχει ισχυρή αντιοξειδωτική ικανότητα που μπορεί να προστατέψει έναντι χρόνιων εκφυλιστικών νοσημάτων και καρκίνου.

Βιταμίνη C
Όσο αφορά την βιταμίνη Γ, στο πεπόνι βρίσκεται σε τετραπλάσια ποσότητα από ότι στο καρπούζι. Η βιταμίνη αυτή είναι απαραίτητη για τη παραγωγή κολλαγόνου, το οποίο είναι η δομική πρωτεΐνη που ευθύνεται για το σφικτό και λαμπερό δέρμα, ενώ μειώνει τα συμπτώματα του κρυολογήματος, και αυξάνει την παραγωγή των λεμφοκυττάρων, με αποτέλεσμα να καταπολεμούν τα λοιμωξιογόνα βακτήρια και τους ιούς. Επιπλέον, θεωρείται αντιοξειδωτικό, το οποίο προστατεύει το σώμα από τις ελεύθερες ρίζες που προκαλούν οξειδωτικά προβλήματα και βοηθά το αμυντικό σύστημα να καταπολεμά τις διάφορες μολύνσεις. Συμμετέχει στην παραγωγή αιμοσφαιρίνης και βοηθά στην απορρόφηση του σιδήρου ενώ είναι απαραίτητη στην δημιουργία της L- καρνιτίνης, η οποία βοηθά τον οργανισμό να καίει το λίπος για ενέργεια.

Η ποσότητα καλίου στο πεπόνι είναι η διπλάσια από αυτήν του καρπουζιού. Το κάλιο ένα μέταλλο απαραίτητο για την υγεία της καρδιάς και τη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης,το οποίο δυστυχώς το καλοκαίρι χάνεται με τον ιδρώτα.

Λουτεϊνη & Ζεαξανθίνη
Η λουτεΐνη και η ζεαξανθίνη ανήκουν στην ομάδα των καροτενοειδών, οι οποίες είναι αντιοξειδωτικές ουσίες και είναι σημαντικές για την υγεία των ματιών αφού διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην καλή λειτουργία της όρασης. Το πεπόνι περιέχει τρεις φορές αυτά τα αντιοξειδωτικά από ότι περιέχεται στο καρπούζι.

Βιταμίνη Β3
Η νιασίνη ή βιταμίνη Β3, είναι συστατικό του συνενζύμου Α, το οποίο παίζει σημαντικό ρόλο στο μεταβολισμό των αμινοξέων, φωσφολιπιδίων και γλυκογόνου. Βοηθά το ανθρώπινο σώμα να διατηρεί το δέρμα, τα μαλλιά και το νευρικό σύστημα υγιή, ενώ μειώνει τη χοληστερόλη και προστατεύει τον εγκέφαλο και την καρδιά. Επίσης, συμμετέχει στην παραγωγή αντισωμάτων, αιμοσφαιρίνης, νευροδιαβιβαστών, και είναι απαραίτητη για την κανονική λειτουργία των επινεφριδίων. Και σε αυτή την περίπτωση το πεπόνι περιέχει διπλάσια ποσότητα αυτής της βιταμίνης από το καρπούζι.

Λυκοπένιο… Το αντιοξειδωτικό
Το λυκοπένιο, περιέχεται μόνο στο καρπούζι και είναι μια αντιοξειδωτική ουσία η οποία ευθύνεται για το κόκκινο χρώμα του καρπουζιού. Η ουσία αυτή βοηθά στην εξουδετέρωση των ελεύθερων ριζών, με αποτέλεσμα την πρόληψη διαφόρων μορφών καρκίνου, προστατεύει από καρδιαγγειακά νοσήματα και εν μέρει προστατεύει το δέρμα από τον ήλιο. Πρέπει να σημειωθεί ότι όσο πιο κόκκινο είναι το καρπούζι, τόσο πιο πολύ λυκοπένιο έχει.

Με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη αλλά δεν επηρεάζουν τα επίπεδα ζακχάρου
Ο γλυκαιμικός δείκτης στο καρπούζι είναι 72 (υψηλός) ενώ στο πεπόνι 70 (υψηλός). Παρόλα αυτά τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα δεν επηρεάζονται πολύ αφού το γλυκαιμικό
φορτίο των δύο φρούτων έχει την τιμή 4 (χαμηλή) που σημαίνει ότι αφήνουν σχεδόν ανέπαφο το σάκχαρο του αίματος, δηλαδή, έχουν ελάχιστους υδατάνθρακες αναλογικά με τον όγκο τους.

 

Top Tip!
Με μια πρώτη ματιά κάποιος θα πει ότι το πεπόνι είναι καλύτερο από το καρπούζι, αλλά από την άλλη η περιεκτικότητα του καρπουζιού σε λυκοπένιο το κάνει να κερδίσει αρκετούς πόντους. Σε τελική ανάλυση και τα δύο φρούτα αποτελούν εξαιρετικές επιλογές υψηλής διατροφικής αξίας. Για αυτό όποια επιλογή κάνετε, είναι σίγουρο πως και τα δύο φρούτα είναι πολύ νόστιμα και υγιεινά σνακ ή μπορεί να αποτελέσουν ένα ελαφρύ γεύμα εάν το συνδυάσετε με λίγο χαλούμι ή φέτα.

 

Με  τη συνεργασία της Παναγιώτας Τσόκκου-Schou, RDN, Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος